Hej Alla! Hej! Hej! HejVisa maximerade childformulär med tabbar överst
Jag har ett mdi-formulär som applicationsgrund. Vad jag vill är att när jag skapar ett nytt child formulär
och maximera detta, så skall det bli med tabbar överst där childformulärets namn skall visas.
Vid flera öppna childformulär blir det lättare att navigera mellan formulären.
Hoppas ni förstår vad jag menar, och att det finns någon som kan hjälpa mig med detta.
/StefanSv: Visa maximerade childformulär med tabbar överst
Om du lägger till en tabcontrol utan tabpages i mdiparent med dock=top så kan du få till en sådan funktion. Jag kunde inte låta bli att testa:
Dim nFormIndex As Integer
Private Sub LäggTillToolStripMenuItem_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles LäggTillToolStripMenuItem.Click
nFormIndex = nFormIndex + 1
Dim f As New Form1
f.MdiParent = Me
f.Tag = nFormIndex
f.Text = "Form " & nFormIndex
f.Show()
f.WindowState = FormWindowState.Maximized
Me.TabControl1.TabPages.Add(nFormIndex, "Form " & nFormIndex)
Me.TabControl1.SelectedIndex = Me.TabControl1.TabPages.Count - 1
End Sub
Private Sub TabControl1_SelectedIndexChanged(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles TabControl1.SelectedIndexChanged
For Each f As Form In Me.MdiChildren
If f.Tag = TabControl1.SelectedTab.Name Then
f.Show()
f.WindowState = FormWindowState.Maximized
End If
Next
End Sub
Sv:Visa maximerade childformulär med tabbar överst
Tack för svaret Jonas.
Den kod som du skickade med funkade bra.
Men min tanke var att om man har skapat tex. 4 st nya formulär(form1, form 2,osv) så skall det fungera som så att om du maximerar ett formulär skall alla formulär som är skapade bli maximerade, och flikarna skall dyka upp med text vad dom heter. men man skall även kunna välja att göra alla skapade formulär synliga sida vid sida, över under, och överlappade om du förstår hur jag menar.
och när man vill stänga ett formulär skall detta kunna göras med antingen formulärets x-knapp eller en knapp som avslutar det.
Kanske knepigt detta, men jag har sett applikationer som fungerar som denna tanke jag har i verkligheten.
Hoppas fortfarande på hjälp som kan lösa detta.
/ StefanSv:Visa maximerade childformulär med tabbar överst
Efter lite mixtrande och kollrande så visade det sig att koden som du skrev var kanon.
Jag har fått det att fungera som jag ville.
Så Johan Tack än en gång.
/ Stefan