Hej alla Behöver nog mer info innan det går att uttala sig om designen, men det du vill göra går lätt med: Tack för ett raskt svar! Ville bara meddela att det funkade precis som jag ville!!Summera antal kunder/månad
Jag har en liten nöt som jag skulle uppskatta om jag kunde få hjälp med att knäcka.
Jag skulle vilja få en summering av hur många kunder det finns i en databas och detta alltså per månad. Men jag vet inte hur jag skall på smidigast sätt data binda den tabell eller vad som nu är läpligast att använda.
Jag skulle vilja att allt presenterades på följand sätt:
---------------------------------------------------------------------------------------------
Jan Feb Mar Apr Maj Jun
---------------------------------------------------------------------------------------------
Ny|Räddad Ny|Räddad Ny|Räddad Ny|Räddad Ny|Räddad Ny|Räddad
5 4 4 3 8 0 7 6 3 4 8 3
Och själva siffrorna är alltså den summering som jag vill åt.
Idag så är data basen väldigt simpel och den kanske behöver designas om. Men idags läget är ser den ut på följande vis:
1 tabell som håller 7 fält enligt:
ID autonummer
Name
TimeNow
Month
SavedOrNew
InsuranceNr
Country
Som sagt väldigt enkelt. Men jag vet inte riktigt vart jag skall börja och vilken teknik som är bäst att tillämpa.
Så alla tips är välkomna!
Tack på förhand.
Mvh,
ThomasSv: Summera antal kunder/månad
SELECT Month, SavedOrNew, COUNT(*) FROM Tabell GROUP BY Month, SavedOrNew ORDER BY Month, SavedOrNew
Sen får du lägga upp den på det sättet du vill i kod.Sv:Summera antal kunder/månad
Då skall jag se om jag kan få det att funka med det exemplet du gav mig.
Tack!
Mvh,
ThomasSv:Summera antal kunder/månad
1000, 1000-TACK!!
Måste nog plöja igenom lite böcker om SQL-frågor..=)
Som sagt mycket tacksam, både för snabbt svar samt dina goda kunskaper!
Mvh,
Thomas