Hallå Så lär man sig ;) Tack Oskar för dina tips samt dina snabba svar! Hej igen Oskar Inte så illa pinkat =) Hej igen Oskar och tack för dina svar! Skam den som ger sig!! Hm, testa att ta bort "return", och så ser jag att jag stavade fel på andra "document"Sidor i IFRAME eller?!
Ny dag nya utmaningar...=)
Jag måste bolla min fundering med någon och varför inte i detta underbara forum!
Jag tittar på en lösning där jag via ett gränssnitt ska öppna olika siter. Dessa sidor har alla olika inlogg och behöver således logga på för att komma åt information. Jag vill alltså samla dessa under samma "tak" och jag har börjat med att skapa en default sida som håller en IFRAME som skall presentera varje ny sida som finns som länkar på default sidan.
Men det är här det strular till det då de olika sidorna som skall presenteras använder sig av olika tekniker då de tar han om inlogget. Vissa verkar hålla inogget via "kakor" eller dylig men andra inte. Och det är här det strular till det för mig. För som jag nämnde vill jag ju bara ha ett fönser uppe och navigera mig till de olika siterna i stället för att ha 5-6 olika fönster uppe! Givetvis skulle IE 7 ta hand om detta då man surfar med flikar. Men då det är aninges strikta regler för vad som får installera så är jag aningens begränsad!
Känns som om det borde funka med "If Not Page.IsPostBack Then" dvs att jag loggar in första gången så gör jag min inlogg men inte då jag klickar mig till samma site igen, men vet inte riktigt om detta är möjligt med min IFRAME.
Det kanske finns andra smarta lösningar med tabbnavigering där man öppnar en sida och sedan nästa gång man trycker på samma tabb så uppdateras inte sidn , dvs ingen postback.
Så är det någon som har något förslag så tar jag gärna emot dessa.
Tack på förhand!
Mvh,
ThomasSv: Sidor i IFRAME eller?!
Inget avancerat, sätt id på alla grejjerna (förslagsvis med ett löpande index så det går att loopa), sedan har man en liten for-loop:
for(i=0; i < antal_iframes; i++)
{
document.getElementById('mitt_prefix' + i.toString()).style.display='none'; //gömmer alla iframes
}
docuemnt.getElementById('mitt_prefix' + ska_visas.toString()).style.display='block'; //visar vald iframe med index ska_visasSv:Sidor i IFRAME eller?!
Då skall jag se om jag kan få detta å lira.
Som sagt tack för din hjälp!
Mvh,
ThomasSv:Sidor i IFRAME eller?!
Givetvis skulle jag vilja lära mig men Java har aldrig varit min starka sida..=)
Jag är nog med på vad som skall göras och det är säkert som du säger väldigt lätt, om man kan Java vill säga..=)
Som jag ser det så måste jag ha x antal IFRAME beroende på hur många webbsidor jag vill "komma åt/öppna". Dessa IFRAME föreslog du alltså att namge med ett löpande id/index , detta för att kunna loopa igenom. Sedan vill jag alltså att mina a href som pekar på respektive webbsida och öppnas i respektive IFRAME trigga det Java script som du syftar på. Detta görs väl via "onclick" på a href gissar jag.
Men det är väl ungefär så långt jag är med, om nu detta är rätt uppfattat...=) och hur syntaxen ska se ut har jag faktiskt ingen aning om?!
Så om du har lite tid över så får du jätte gärna visa hur jag enklast gör detta. Det lät som om detta inte vara några problem och du har säkert visat jättebra. Men som sagt så behöver jag mer konkret hur jag gör för att jag skall förstå, sorry!
Men så här har jag det nu ivf:
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" >
<head runat="server">
<title>Untitled Page</title>
<link href="StyleSheet.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
<script language="javascript" type="text/javascript">
' Och så något här gissar jag
</script>
</head>
<body>
<form id="form1" runat="server">
<div class="divIframeNavigate">
Sida1<br />
Sida2<br />
Sida3<br />
Sida4<br />
Sida5<br />
</div>
<iframe name="contentholder1" frameborder="0"></iframe>
<iframe name="contentholder2" frameborder="0"></iframe>
<iframe name="contentholder3" frameborder="0"></iframe>
<iframe name="contentholder4" frameborder="0"></iframe>
<iframe name="contentholder5" frameborder="0"></iframe>
</form>
</body>
</html>
Ja detta är inte mycket men kanske en början. Så jag skulle verkligen uppskatta om du ville ta dig an detta och visa mig lite till.
Tack på förhand.
Mvh,
Thomas
Sv: Sidor i IFRAME eller?!
Sätt href="javascript:return void(null);" på länkarna.
Sätt onclick="showIframe(0);" på första, "showIframe(1);" på andra osv
Sätt src (eller vad det nu heter på iframe) till rätt adress på varje iframe från början
lägg till en script-tagg någonstans på sidan:
<script type="text/javascript">
function showIframe(index)
{
for(i=0; i < antal_iframes; i++)
{
document.getElementById('contentholder' + i.toString()).style.display='none'; //gömmer alla iframes
}
docuemnt.getElementById('contentholder' + index.toString()).style.display='block'; //visar vald iframe
}
</script>
[edit]
oj, missade att det redan fanns en script-tagg, men, men
[/edit]Sv:Sidor i IFRAME eller?!
Nu börjar jag förstå men tyvärr så funkar det inte...Jag gissar att du inte kan förklara det mer utförligare än du gjort men jag är väldigt nyfiken på varför det inte fungerar. Jag är van att sätta ut BreakPoint så jag kan följa min kod , men nu vet jag inte riktigt hur jag skall bära mig åt för att klura ut vad som får allt att krasha?!
Det här händer:
Då jag kopilerar sidan som håller alla Frames så öppnar de alla frames med sitt innehåll. Men trycker jag på en av länkarna så gömmer den alla utom den sista dvs index 4 oavsett vilken länk jag klickar på?!
Jo en sak till som kanske hjälper dig? Den lilla triangel som visas i vänster bildkant talar om detta:
- Line 1
- Char 1
- Error 'return' statement outside of function
- Code : 0
samt:
Line 16
Char 9
Error: 'document' is undefined
Code 0
Så här ser det ut i varje fall:
<script language="javascript" type="text/javascript">
function showIframe(index)
{
for(i=0; i < 4; i++)
{
document.getElementById('contentholder' + i.toString()).style.display='none'; //gömmer alla iframes
}
docuemnt.getElementById('contentholder' + index.toString()).style.display='block'; //visar vald iframe
}
</script>
</head>
<body>
<form id="form1" runat="server">
<div class="divIframeNavigate">
Sida1<br />
Sida2<br />
Sida3<br />
Sida4<br />
Sida5<br />
</div>
<iframe name="contentholder0" frameborder="0" src="http://sida1.se/"></iframe>
<iframe name="contentholder1" frameborder="0" src="http://sida2.se"></iframe>
<iframe name="contentholder2" frameborder="0" src="http://sida3.se"></iframe>
<iframe name="contentholder3" frameborder="0" src="http://sida4.se"></iframe>
<iframe name="contentholder4" frameborder="0" src="http://sida5.se"></iframe>
Som sagt, jag är väldigt tacksam för den jag fått hitintills och jag skulle uppskatta om du har lust att knäcka denna nöt åt/med mig..=)
Tack på förhand.
Mvh,
Thomas
Sv: Sidor i IFRAME eller?!
Då har jag , med hjälp av en kollega skall jag villigt erkänna, lyckats klura ut vad som strulade till det.
Det första felet var att document var felstavat samt att jag hade satt att i < 4 då det ska vara 5!
Som sagt tack för ditt tålamod med att försöka hjälpa Sveriges förmodligen Sveriges sämsta Java programerare...=)
Mvh,
ThomasSv: Sidor i IFRAME eller?!