Hej Läser du in med de specifika XMLDocument och andra xml-klasser som finns? Hej Micke Hej! Hej Micke Inläsning av XML-filer i VB .net
jag håller på att läsa in en XML-fil mha VB .net. Allt fungerar fint förutom att programmet stannar om det finns /, å, ä, eller ö (och några andra tecken), i XML-filens innehåll. XML-filen är kodad med UTF-8. Hur talar jag om för VB att allt som läses in ska tolkas med denna? Och hur läser jag för att få med allt som finns på raden i filen, trots att det finns blanka (programmet läser bara fram till första blanktecken)? Är det någon som kan detta lite bättre?
Sv: Inläsning av XML-filer i VB .net
Annars kan du behöva en Encoding och en xxxReader av rang :)
/mickeSv:Inläsning av XML-filer i VB .net
jag använder XmlTextReader och läser med Reader.ReadString men det finns ju en hel del sätt att läsa på, jag kanske måste använda någon annan? Måste tilläggas att jag är alldeles ny på detta :-)
/MariaSv: Inläsning av XML-filer i VB .net
Kolla pa:
XmlTextReader.WhitespaceHandling samt XmlTextReader.Encoding
alternativt kan du använda en XMLNodeReader
/mickeSv:Inläsning av XML-filer i VB .net
Nu har jag testat allt jag kan komma på och det visade sig att min dator (min version av .net) inte ville kännas vid våra svenska tecken. En annan dator med lägre version fungerade (?!) dock. Men jag har trots detta haft nytta av dina tips.
/Maria