Hallå Eftersom du kom till sidan du står på genom en POST så kommer browsern posta samma information på nytt till servern vid en refresh. De flest (alla?) moderna browsers brukar dock fråga om man verkligen vill posta informationen på nytt när man gör så. hmm, tack Johan för ditt svar. Dock så tycker jag det är en aning skumt! Jag tycker det är ganska naturligt, men det är väl individuellt... :) När du sparat värdena kan du göra en redirect till samma sida, då har användaren kommit dit utan att posta data, då borde det bli som du tänkt. Hej igen Johan och tack för ditt snabba svar!Varför detta "beteende" vid refresh?!
Jag måste få tänka högt och hoppas att någon vill delta i min fundering...=)
Jag har et väldigt basic webb formulär som har till uppgift att samla ihop lite information från användare. Det jag dock undrar över är hur det kan ske ett insert statement då jag tex trycker på refresh knappen eller F5?!
Det som händer är följande:
En användare fyller i lite information i diverse fält, allt i från dropdown listor till checkboxar. Jag har diverse valideringar bla RequiredFieldValidator som kollar en textbox. Efter lyckad registrering så har jag kodat så fält såsom text box med mera töms. Men av en slump så råkade jag efter en registrering trycka F5 vilket ledde till att sidan uppdaterades. Och åter igen gjordes en registrering?!
Hur kan detta vara möjligt?! För som jag ser det, och rätta mig gärna här, så är det en page_load vid en refresh men då jag sätter en breakpoint så kommer jag vid en refresh in på eventet för min "registrerings knapp" och trots att jag efter första registreringen tömt alla värden så finns nu ett värde i tex min textbox!?
Jag är inte riktigt med här och visst är det högts osannorligt att användarna skall trycka på refresh knappen eller F5 men finns möjligheten så kommer så att ske.
Så är det någon som har något bra uppslag på detta så skulle jag bli tacksam.
Tack på förhand
Mvh,
ThomasSv: Varför detta "beteende" vid refresh?!
/JohanSv:Varför detta "beteende" vid refresh?!
Finns det något smart sätt att komma runt detta om en användare "råkar" trycka F5 alt refresh knappen?
Tack på förhand.
Mvh,
ThomasSv: Varför detta "beteende" vid refresh?!
/JohanSv:Varför detta "beteende" vid refresh?!
Ja allt är individuellt och jag fick helt enkelt lära mig något nytt och vidga mina vyer gällande POST. Jag var så insyltad på själva page_load och fick inte ihop det med event till min knapp.
Tusen tack i varje fall Johan...=)
Mvh,
Thomas