Jag har konverterat ett stort VB6 program till VB.NET och fått det att fungera bra. Igår fick jag dock en ny dator och när jag kör projektet på denna så blir det fult på skärmen. Om du kör .net 2 (möjligen 1.1 också) finns en property för Form-objektet som heter AutoScaleMode. Löste problemet genom att byta ut den COM-baserade Spread-komponenten till en nyare .NET-baserad. Tyvärr hade dom bytt namn på alla metoder och properties så det blev lite arbete men bra på slutet.Problem med Fontstorlekar och pixels
Det visade sig att på den gamla maskinen valdes fontstorlek 7,8 till t.ex knapptexter och liknande men på den nya datorn valdes fontstorleken 8,25. Dessutom var twipsperpixel 12 på den gamla och 15 på den nya.
Det är en hel del spread-kontroller som automatiskt ställer in sin storlek och då använder sig av textstorlek och twipsperpixel. Och här blir det fel. Knapparna är också problematiska eftersom dom i många fall radbryter texten.
Någon ide om vad som är fel eller vad man kan göra?
Tacksam för råd
Peter ErikssonSv: Problem med Fontstorlekar och pixels
Har för mig att den fixade biffen när jag hade samma problem.Sv:Problem med Fontstorlekar och pixels