Hej Hej, ett sätt kanske är att använda programmet Character Map i windows (el motsv). Genom att klicka på symbolen du är ute efter så kan du se längst ned till höger hur du skriver detta tecken (vänster alt + fyra siffror). Ett annat sätt kanske är att använda OnScreen Keyboard i Vista, om det nu ev fungerar annorlunda än att trycka på själva tangenten... Hej Per Hej Per Nu förstår jag vad du menar och jag har kunnat framkalla "problemet". Problemet här är ju att windowsstandarden för att ta fram resp stänga menyer är just Alt-tangenten, så frågan är om det finns en väg runt detta. Jag skulle själv inte byggt ett gui på det sätter som du föreslår (att skriva in en sökväg i en meny), men det är ju en smaksak kanske...:-) Jag skulle ju vilja att användaren fick möjligheten att browsa fram sökvägen e t c och då skulle jag i stället öppnat ett fönster när användaren väljer menyalternativet där h*n skriver in sökvägen och sedan stänger dialogen. I dialogen kan du sedan lägga en browse knapp om användaren är lat och inte orkar skriva in sökvägen... Ja, jag börjar förstå att jag får nog göra om en del. Få se hur jag löser det. Tack för hjälpen i alla fall. Jag vet inte exakt hur du ska göra men jag tror du bör försöka fånga tangentbords meddelanden innan de hinner stänga din textbox. Titta på PreFilterMessage eller keypreview. Kanske är det för sent redan där dock. :-(AltGr \ i vb.net
jag har ett litet problem i vb.net som jag hoppas att någon kan lösa till mig. Jag har en textbox under en meny och i denna textbox vill jag kunna skriva c:\test\.... Problemet är att när jag tryckr på AltGr-angenten stängs textboxen. Hur kommer jag runt detta?
Mvh MariaSv: AltGr \ i vb.net
Sv:AltGr \ i vb.net
problemet är att jag kan inte trycka på varken "alt" eller"altGr". Textboxen stängs då. Jag tror det är något man måste ställa i sin "form" (?) att programmet ska acceptera dessa tecken, men jag vet inte var.
MariaSv:AltGr \ i vb.net
jag har en liten icon som jag högerklickar på och då 3 olika val. T ex kan jag föra musen över "settings" och då visas ytteligare en lista (dessa är olika ToolStripMenyItem). T ex "ange sökväg". Här är det tänkt att jag ska kunna skriva in en sökväg med \ (i "ToolStripTextBox")". Hoppas jag förklarat begripligt, det är inte så lätt att förklara :-). Och när jag då skriver C:\ så stängs textboxen och listan med de 3 valen (iconen ligger kvar). Jag har provar att köra med "form", då går det bra men inte när jag kör med "ContextMenuStrip" ?!?
MariaSv: AltGr \ i vb.net
Sv:AltGr \ i vb.net
/MariaSv: AltGr \ i vb.net
/Ruben
www.rjjournal.net