Hej alla, Du måste först bestämma hur stor bilden ska vara maximalt, antingen en maximal bredd eller en maximal höjd. Du kan också ha både och, eller beskära bilderna till en fast storlek. Ref: Google Tack för era svar! Ska ta en titt på era tips och så återkommer när jag har bestämt hur jag går till väge eller behöver fler råd...=)Skala bild/resize?
Då ska jag tjata lite med mina bilder igen och hoppas någon har lusta att slänga ut några tips...=)
Som jag flaggat i tidigare trådar så har jag inte någon vidare erfarenhet med att jobba med bilder.Så för att göra det enkelt så lagra helt sonika mina bilder i en Access databas. Lite av olika anledningar. För det först så handlar det om MAX 50 bilder och som sagt så gjorde jag det enkelt för mig i och koppla mig mot en tabell i Access där jag höll information om bilden såsom beskrivning etc och givetvis också själva bilden.
Så här i efterhand så kanske det optimala hade vart att ha en mapp i projektet där man mappar upp de olika kategorierna och dess bilder. Men nu blev det så här...
Detta är klart:
- Upload av bild och text via FileUpload
- Presentation av bilderna i en gridview
- Klickbara bilder som öppnar ett nytt fönster.
Jag skulle nu villja förutom orginalbilden även ha en skalad bild till en thumbnail. Så all tips som jag kan få för att komma i rätt riktning skulle uppskattas.
Tack på förhand.
Mvh,
ThomasSv: Skala bild/resize?
Bestäm alltså vilken storlek eller maximala storlekar som du vill ha. Därefter kontrollerar du bildens storlek, efter att du laddat in den i ett Image objekt, och räkna ut med hur mycket du måste minska ner den.
Minska därefter ner den genom att skapa ett nytt Image objekt med orginalbilden som källa, samt ange med Rectangle objekt från vilken sektion du ska ta bilden och vart den ska läggas in, både position och storlek, i den nya kopian.
Du gör alltså beskärning, storleksändring och positionering i ett och samma svep genom att kopiera över från orginalet från en rektangel till den andra bilden.
Det är lite kort hur du gör, kan inte ge kodexempel just nu. Men det är inte svårare än det.Sv: Färdigt kodexempel
".net resize image"
Ger dig detta codeprojectexempel
http://www.codeproject.com/KB/GDI-plus/imageresize.aspx
Jag tror att du kan ha nytta av det.
//Lycka till :DSv:Färdigt kodexempel
tack så länge!
Mvh,
Thomas