Hej! Enklast blir väl att använda en tabcontrol med önskat antal sidor där flikarna är dolda. Tack för tipset. Hmmm ... vet inte om det finns nån egenskap som stänger ned flikarna, men man kan alltid positionera Vad är det för fel på en vanlig MDI? Helt klart ett fulhack, Lars, men det fungerar ju ;) Jag föreslår dock att man tar det ett litet steg längre: lägg tabb-kontrollen i en panel istället, och paneln i formen, på så sätt kan man få lite mer frihet. Samma grundproblem återstår väl även om jag lägger min tabControl i en panel i min form. Alltså, du lägger ju flikarna _utanför_ panelen, fast i panelen. Dvs sätter negativa, relativa x-kordinater på tabb-kontrollenHur kan jag få min form att byta mellan olika "sidor"?
Jag håller på att skriva en windowsapplikation där jag vill att min main Form skall kunna byta
mellan ett antal olika sidor och där varje sida innehåller standardkontroller som button, textboxes och
liknande.
Sida 1 <-> Sida 2 <-> Sida 3 <-> Sida 4 ...
Man skall kunna navigera mellan sidorna genom att trycka på knappar. Om man till exempel trycker på
knappen "Next" på sida 1 skall sida 2 visas i main form.
Ungefär som en normal "installation Wizard" fungerar med knapparna "next" och "previous".
I Java kan man ju fixa detta med en sk CardLayoutManager, men hur gör man i VB.NET?
Jag har provat lite med att lägga till och ta bort paneler i main form men det blir lite krångligt så man
anar att det borde finnas bättre sätt att göra detta på.
Dessutom fungerar det ju inte så bra att lägga till kontroller till paneler.
Har någon några ideer om hur jag skall göra?Sv: Hur kan jag få min form att byta mellan olika "sidor"?
Sv:Hur kan jag få min form att byta mellan olika "sidor"?
Jag har aldrig tänkt på att man kan dölja flikarna ...Sv: Hur kan jag få min form att byta mellan olika "sidor"?
... och hur döljer jag flikarna då?
Jag hittar inga kontroller för detta.
Eller menar du att lägga en tom "dummy" panel som ligger över själva flikarna?
//PaulSv:Hur kan jag få min form att byta mellan olika "sidor"?
tabcontrolen så att den är lite större än formen och sen låta flikarna ligga utanför!Sv: Hur kan jag få min form att byta mellan olika "sidor"?
Sv: Hur kan jag få min form att byta mellan olika "sidor"?
Andra saker man kan testa är lite storleksinställningar på tabbkontrollen, funderar på om man kan ändra storleken på tabbarna till 0 eller liknande..?Sv:Hur kan jag få min form att byta mellan olika "sidor"?
Hur döljer jag flikarna för min tabControl?
Man kan väl iofs använda sig av paneler istället för tabControl, och byta mellan olika paneler, det funkar.
Problemet med paneler är ju att när man placerar ut sina Controls i design-fönstret för en
panel så går det inte att (med drag and drop) placera dem där man vill att de skall ligga.
Dom hamnar ju huller om buller. Jag får ju istället gå in i koden och redigera location för att
få dem dit jag vill. Och tillslut blir det lite rörigt att hålla reda på alla namnen.
Går det att få design-fönstret för en panel att fungera på samma enkla sätt som för en form?Sv: Hur kan jag få min form att byta mellan olika "sidor"?