är vb 2005 dot net? eller hur räknas det? vb.net 2005 heter det om jag inte minns helt fel, så ja, det är .net. Angående böcker så har jag ingen aning.. Men jag funderar; har du övervägt c# istället? E C# bra ? Tja, c# är bra, men jag har inte koll på några böcker där heller Klargörande: VB.net finns i olika versioner med versionsnummer tror jag nämnt den tidigare men den bästa boken om .net framework och c# (2.0) är > Vilket språk man kommer från tidigare spelar roll, kommer personen från en vb miljö ja då är självklart vb språket att köra med. Först och främst vad har du för förkunskaper? Jag tror som en tidigare talare på att om man är gammal VB räv så kanske C# inte är ett så dumt alternativ ändå. Ologiskt:vb 2005 e det dot net eller va e det för böcker man behöver
tack på förhand
/TobbenSv: vb 2005 e det dot net eller va e det för böcker man behöver
Sv:vb 2005 e det dot net eller va e det för böcker man behöver
nåt bra förslag på böcker för vb net verkar va rena dynganSv: vb 2005 e det dot net eller va e det för böcker man behöver
vb versus c# - same same but different
Visual Basic 2005 (VB 8.0)
och den nu senaste
Visual Basic 2008 (VB 9.0)
Se gärna http://en.wikipedia.org/wiki/Visual_Basic_.NET
Vad gäller att vara "rena dyngan" så får du nog klargöra vad exakt det är du menar?
Alla fullvärdiga språkmedlemmar producerar i slutandan IL-kod.
Detta är just en av styrkorna med .NET; att man oavsett språk producerar ".NET kod"
Vilket språk som är "bäst" beror nog mest på dem som ska utveckla med det.
Vad som dessutom är bäst är ju beroende på vilken/vilka aspekter man tittar på.
Är det att skriva i mitt tycke naturlig kod som man tänker och slippa konfigurera och trycka på en massa extraknappar för att producera {} samt ; där VS som IDE ger lättare konfigurering så är VB > C# (det finns lösningar på detta se: [Tankar, reflektioner om att skriva c# i VS från ett vb.net-perspektiv] )
Vilket språk man kommer från tidigare spelar roll, kommer personen från en vb miljö ja då är självklart vb språket att köra med.
Kommer man från c, c++, java så är c# språket att gå på.
Är prestanda enormt viktigt, ja då är managed c++ bättre än BÅDE c# och vb
(men i mitt tycke än krångligare att skriva)
eller varför inte om man är duktigare.. skriva egen optimerad IL kod direkt, eller kod som genererar just den IL kod du vill ha om prestanda är viktigt.
Kommer man från en funktionsprogrammeringsbakgrund så kan det vara värt att kolla upp F# istället.
Som webbutvecklare så "kan" det finnas en synnergieffekt att koda med c# i mitt tycke. Detta pga liknande syntax i javascript med c#.. samt ; och // resp /* kommentar */ kommenteringsstandard för css
För nybörjare tror jag att det är lättare att börja med vb.net för att i 1:a hand lära sig koda (vilkor, loopar, OOP) och .NET-ramverket, hur det fungerar och vanliga klasser. Kan man väl det så är det ganska lätt att senare migrera till att koda med c# om så skulle vara behovet.
Enligt devicen: Hellre någon som kan .netramverket hyffsat och hur jobba med kontroller/klasser på ett objektorienterat sätt än någon som kan c# syntaxen men kodar som en kratta.
Som nybörjare kan det då nog vara lättare att skriva AND istället för && och OR istället för || när man har nog så många andra delar för att lära sig koda att hellre fokusera på?
Svar på "E C# bra ?": Personligen tycker jag att .Net är bra och roligt att "koda med" (vad gäller språk så är det nästan mer en smaksak)
För mer skillnader mellan vb och c# se http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_C_sharp_and_Visual_Basic_.NET
Svar på böcker: Smaken är som baken på detta område.. gillar man dokumenterade böcker, eller exempelböcker osv.
Wrox: Beginning c# eller vb kan ev vara något.
MS har en hel del resurser i form av text/filmer
på tex http://msdn.microsoft.com/en-us/vcsharp/aa336766.aspx
(under "Learn manager" )
// Lycka till.Sv: vb 2005 e det dot net eller va e det för böcker man behöver
practical .net http://www.practicaldot.net/
Den har iofs något år på nacken nu men grunderna finns där och är helt klart outstanding.Sv: vb versus c# - same same but different
Tja, jag kom ifrån vb 6, började på vb.net. Gav upp det sen å började köra på c# istället. Vb är ologiskt av sig.. Dessutom, kommer man ifrån vb så får man lätt för sig att fortsätta med sina ovanor från vb eftersom att man "får" det.Sv: vb 2005 e det dot net eller va e det för böcker man behöver
Har du arbetat med Objekt orienterad teknik tidigare?
Om inte kanske det är böcker om OOP som du skall börja med innan du hoppar på mer teknik, syntax och plattform.
Skillnaden mellan C# och VB.NET böcker för mig är att i de flesta VB.NET böcker får man lära sig hur man binder data mot GUI kontroller, och i C# böcker lär man ut mer best practises och design guidelines med mera.Sv: vb versus c# - same same but different
Jag jobbar på ett större företag där VB har varit språket och nu gör man en massa misstag i VB,NET koden som på något sätt är ett arv för att utvecklarna kör på samma spår som innan.
Allt för många VB-rävar hoppar in i VB.NET och fortsätter med samma metodik som tidigare med långa metoder, mindre bra uppdelning i klasser osv. Många kallar detta VB kulturen vilket säger att VB utvecklare har en lite mindre proffisionell syn på systemutveckling. (OBS detta säger inte att alla som utvecklar i VB är dåliga, det finns massor som är jätteduktiga)
Om man som företag står mellan VB och C# så tycker jag C# är ett långsiktigt val då man vill locka utvecklare från högskolor där det idag är mest java som lärs ut vilket är mer likt c# än VB, samt att vad jag tror så väljer hobbyutvecklaren VB för att det ser enklare ut (OBS här igen en hobbyutvecklare kan bli riktigt duktig och säkert i många fall slå folk från högskolan, men jag tror att i de flesta fall så är det tvärtom).Sv:vb versus c# - same same but different
Definiera hur du uppfattar vb.net som ologiskt.
Ovanor:
Att en del folk fortsätter med ovanor må va upp till dem. Det är i mitt tycke isåfall en kompetensbrist som behöver åtgärdas med utbildning. Att direkt i produktion hoppa från vb till vb.net utan ngn som helst fortbildning verkar grymt ansvarslöst i förhållande till projektets kvalité.
Ansvarig arkitekt kan förhoppningsvis skapa guidelines/regler... tex som FXCop.
Folk får göra som de själva vill... att utmana sig är alltid bra, det finns ju en hel del fallgropar med c# med.. som specialtecken inne i strängar tex.
Bättre då kanske som en annan i tråden att satsa på att lära sig mer om OOP och hur .NET;a...men smaken är som baken ;)