Hej! jag håller på att göra en larmhantering genom en INI fil. Just nu har jag en fungerande kod som hämtar ett värde bara. jag vill att den ska hämta två olika värden, Larm och Driftlarm. Larmen ska vara i röd färg i textboken och positionen i svart. båda ska hämtas i samma textbox. och om variablen håller värdet "0" så ska det inte skrivas ut någonting alls. Här är min kod hitills.Hjälp med att hämta flera värden från INI-fil samt olika färg på olika värden
En modul som hämtar INI-filen:
Imports Microsoft.VisualBasic.Compatibility
Module GetINIFile
Public Declare Function GetPrivateProfileString Lib "kernel32" Alias "GetPrivateProfileStringA" (ByVal lpApplicationName As String, ByVal lpKeyName As String, ByVal lpDefault As String, ByVal lpReturnedString As String, ByVal nSize As Integer, ByVal lpFileName As String) As Integer
Public Function GetINI(ByVal sINIFile As String, ByVal sSection As String, ByVal sKey As String, ByVal sDefault As String) As String
Dim sTemp As String
Dim nLength As Integer
sTemp = Space$(256)
nLength = GetPrivateProfileString(sSection, sKey, sDefault, sTemp, 255, sINIFile)
GetINI = Left$(sTemp, nLength)
End Function
End Module
Här hämtas värdet ut i textboxen:
VarKapDriftlarm = TcClientSync.ReadVar(".HMI_KapDriftlarm")
txt_Alarm.Text = GetINI("INI.ini", "DriftLarm_Kap", VarKapDriftlarm, "Kan inte hitta INI fil!")