Tänkte höra med er om vilket som är det bästa sättet att skapa moduluppbyggda system Finns det någon anledning till att du vill dela upp det i olika filer? Jag skulle lagt all funktionalitet i samma fil och istället styrt vilka moduler användaren "har" med hjälp av någon licensbegränsning. Mycket enklare att distribuera för mig, men det beror givetvis omständigheterna. Jag skulle också skapa en endaste .exe fil och sedan begränsa med licensnyckel vilka funktioner kunden vill använda. Detta gör det mycket lättare både för dig och för kunden om en uppgradering/nedgradering är aktuell samt om du vill kunna lämna ut uppdateringar smidigt. Då var det som jag trodde. Tänkte bara om det fanns någon smidig lösning på det. Om kunden vill uppgradera så lämnar du bara ut en ny licensnyckel som gäller för de funktioner som kunden önskar. Ok tack för svaren.Moduler
ex. 1 kund vill ha Kundregister, fakturering, artikelregister och leverantörsregister.
medans en annan kund bara vill ha kundregister, artikelregister och leverantörsregister.
Skapar man varje modul (ex kundregister, artikelregister) som egen exe-fil.
Eller finns det något smidigare sättSv: Moduler
/JohanSv: Moduler
Lycka till.
//DanneSv:Moduler
Hur fungerar det då med uppgradering av programmet. Då måste ju hela programmet installeras om. eller?Sv: Moduler
Då kan du göra ett formulär i pogrammet som kunden kan skriva in/ändra sin licensnyckel i. Jag skulle "hård knacka" in licensnycklar som gäller för de olika funktionerna. Jag skulle tänka efter hur många kunder som är realistiskt att jag skulle sälja till. Sedan om man säljer fler än licensnycklar man har så får man lägga in några till.
Om det är uppdatering du menar så brukar jag göra så att hela programmet installeras om men inställningar och databaser ändras inte så kunden inte behöver börja om på ny kula.
Lycka till
//DanneSv:Moduler
Lägger man inställningarna i en settingsfil eller använder man någon annan filtyp?