ColumnHeadersDefaultCellStyle egenskapen på DataGridView objektet finns ett objekt (av typen DataGridViewCellStyle) som du kan editera Fint! Inte helt säker på vad vi vill åstakomma men duger: För att tabort din markering så sätter du SelectedIndex till -1, för att stänga av alternativet att välja en rad så sätter du CommandField's ShowSelectButton till false: - Sätt RowHeadersVisible = False Header problem med DataGridVeiw
En kollumn önskar jag höger justera och det fungerar fint. men Headern höger juster inte. och jag kan inte hitta hur man kan lyckas med det. Vet någon?Sv: Header problem med DataGridVeiw
om du jobbar grafiskt: Egenskapen Alignment som skall ändras till 'MiddleRight'
Om du vill koda:
DataGridView1.ColumnHeadersDefaultCellStyle.Alignment = System.Windows.Forms.DataGridViewContentAlignment.MiddleRight
Sv:Header problem med DataGridVeiw
det verkar bara ändra alla columners header. Jag vill bara ändra en specifik columns header.Sv: Header problem med DataGridVeiw
DataGridView.Columns(0).HeaderCell.Style.Alignment =
Windows.Forms.DataGridViewContentAlignment.MiddleRight
Alt.
Me.ColumnName.HeaderCell.Style.Alignment = DataGridViewContentAlignment.MiddleRight
Alt nr 2 kan du lägga direkt i designerfilen. Alt nr 1 lägger du i FormLoad eller nåt liknande
Sv:Header problem med DataGridVeiw
En grej till. Går det att få bort rad markören? Vi ll ha en vit och fin gridd utan markering. Sv: Header problem med DataGridVeiw
RowHeadersVisible, False ?
Om inte kolla också på SelectionMode eller DefaultCellStyleSv: Header problem med DataGridVeiw
<asp:GridView ..>
<columns>
<asp:commandfield showselectbutton="false" ../>
...
</columns>
...
</asp:GridView>Sv: Header problem med DataGridVeiw
- Ändra sen på DefaultCellStyle så att SelectionBackColor har samma färg som BackColor och SelectionForeColor har samma färg som ForeColor
- Kanske även ReadOnly = True
Så borde du få en "vit o fin"