> Kan man ändra eller lägga till poster i en ContextMenuStrip via kod? Försökt med det ena och det andra utan att lyckas... hur gör man? Och om du vill koppla en metod till den också: Jag har en grid som jag vill visa en meny för när jag högerklickar på en rad. Men den meny som skall visas vilj jag ändra en text på som är unik för respektive rad. Japp, och då kommer du bland annat behöva ovanstående kod. Jo men varför kommer ändringen på första klicket? Du måste sätta detta:Lägga till eller ändra en meny.
Kan man ändra eller lägga till poster i en ContextMenuStrip via kod? Försökt med det ena och det andra utan att lyckas... hur gör man?Sv: Lägga till eller ändra en meny.
Varför visas inget förens klick 2 ?
<code>
Private Sub myGrid_CellMouseClick(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Windows.Forms.DataGridViewCellMouseEventArgs) Handles myGrid.CellMouseClick
myGrid.ContextMenuStrip = ContextMenuStrip1
If e.Button = Windows.Forms.MouseButtons.Right Then
ToolStripMenuItem2.Text = "Olle"
End If
End Sub
</code>Sv:Lägga till eller ändra en meny.
ContextMenuStrip1.Items.Add("Kommando1")
> Varför visas inget förens klick 2 ?
Du lägger till menyn i samma ögonblick som den ska visas. Du bör t.ex. lägga till den när programmet laddas.
Sv: Lägga till eller ändra en meny.
Private Sub Form1_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
Dim cmd As New ToolStripMenuItem("Kommando1", Nothing, AddressOf ToolStripMenuItem_Click)
ContextMenuStrip1.Items.Add(cmd)
End Sub
Private Sub ToolStripMenuItem_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs)
'Klickade på kommandot
End Sub
Sv:Lägga till eller ändra en meny.
Sv: Lägga till eller ändra en meny.
Sv:Lägga till eller ändra en meny.
Menyn visar sig vid andra klicket.Sv: Lägga till eller ändra en meny.
myGrid.ContextMenuStrip = ContextMenuStrip1
Före klicket, alltså i load, i design time eller liknande.