har en datagridview som ansluter med en contexmenustrip. denna menustrip vill jag inte skall visas när man klickar på datagridviewens tomma del utan bara på cellerna. hur gör man det? Jag har inte testat det här fullt ut i praktiken, men ett sätt att komma runt problemet skulle kunna vara detta om ingen har ett bättre förslag.Klick problem i Datagridview
PS Hur får man fram den horisontella scrollbaren när inte allt får rum? har satt scrollbars = both... Sv: Klick problem i Datagridview
1. Ta bort alla associationer mellan din datagridview och contextmenustrip i "properties" eller i koden om du gjort det, så får du bort så att den inte visas när man högerklickar längre.
2. Skriv manuellt in i koden att visa din menustrip när det passar dig istället. Jag gissar på att det här fungerar (med antagande att din datagridview heter "DataGridView1", och menyn heter "ContextMenuStrip1":
'Jag gissar att CellMouseClick bara kallas när man klickar i en cell, och inte i det tomma fältet
Private Sub DataGridView1_CellMouseClick(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Windows.Forms.DataGridViewCellMouseEventArgs) Handles DataGridView1.CellMouseClick
If e.Button = Windows.Forms.MouseButtons.Right Then 'Kolla att man högerklickar
Me.ContextMenuStrip1.Show(MousePosition) 'Visar menyn vid musens kordinater
End If
End Sub
Hoppas det åtminstone hjälpte dig på traven!
Mvh
/Jonte