Hej Skall det var ett program skrivet i .NET som visar filer och mappar eller skall det vara ett .NET program modifierar så att Vista visar allt? Hej De dialogrutor som finns i Frameworket stöder tyvärr inte sådanan "avancerade" inställningar. Så det finns två alternativ. Tack för informationen Här kan du kanske få lite tips och idéer. 1. Progam är den svenska benämningen för mappen som heter Program Files på engelska. Förr hade man oftast båda mapparna men då de egentligen är samma mapp (men på olika språk) hanteras de nu som en mapp. Anledningen att du har Program i Vista är att du har svensk språkinställning där och i din .NET använder engelska. Hej igen Hur du gör för att använda .NET kod i VB6 står här:Ändra visning av dolda mappar med kod i .NET
Gör ett program där användaren måste ha tillgång till alla kataloger i Vista i en
dir box
Normalt så är Visning av dolda filer och mappar avmarkerade men vill via kod
Markera dem för visning
Går det att göra i .NET ?? Sv: Ändra visning av dolda mappar med kod i .NET
Sv:Ändra visning av dolda mappar med kod i .NET
Jag bygger ett program där användaren skall kunna välja en katalog men problemet är att alla kataloger
visas ej i Folderbrowser och det beror väl på att mappinställningarna är satta att ej visa dolda kataloger
som jag fattar det. Kan inte gärna instruera användaren att han måste ändra detta för att se alla kataloger
utan vill göra det tillfälligt med kod i .NET. Har sett på andra program och dom visar samtliga kataloger
även att det i mina mappinställninghar står att ej visa dessa, så det måste rimligtvis kunna göras
inifrån kodenSv: Ändra visning av dolda mappar med kod i .NET
1. Bygga en egen. Använd då förslagsvis klassen Directory och/eller DirectoryInfo som finns i System.IO och den grafiska komponenten treeView.
2. Köpa någon tredje partsprodukt. FolderView http://www.ssware.com/fldrview.htm ser trevlig ut.Sv:Ändra visning av dolda mappar med kod i .NET
Tittade på länken du skickade men den verkade ganska dyr för att användas endast en gång (som jag vet nu).
Skall även prova att göra det själv för att lära mig NET bättre
två frågor när jag ändå har dig på tråden och du verkar kunna det här med NEToch Vista
1. I utforskaren i Vista så heter en katalog Program men i Dir boxen i NET blir det Program Files ?
2. Jag programmerar mest i VB6 men håller på att lära mig NET. I länken du nämnde finns modulen både
i ActiveX och i NET utförande. Om jag köper ActiveX modulen, kan jag använda denna både i VB6 och NET ? Sv: Ändra visning av dolda mappar med kod i .NET
http://www.codeproject.com/KB/miscctrl/FileBrowser.aspxSv: Ändra visning av dolda mappar med kod i .NET
2. Ja du kan använda ActiveX i .NET. Du kan även göra en COM wrapper för att använda .NET ifrån VB6.Sv:Ändra visning av dolda mappar med kod i .NET
Tack för upplysningarna och det är kul när någon svarar som ger så raka svar.
Jag håller på att sakta lära mig NET (kanske dags att gå en kurs).
Min undran med tanke på ditt svar är att det verktyget jag tänker köpa enl
den länken du informerade mig om finns både för VB och NET.
Då jag kommer att gå över till NET så känns det onödigt att köpa modulen för
VB. Problemet är att jag snabbt behöver den i VB. Om jag köper den för NET kan jag då
via en sk COM wrapper som du nämner använda den i VB ?
Om det går förklara gärna vad en COM wrapper är eller om du kan hänvisa till
var jag kan läsa mig till detta.
Sv: Ändra visning av dolda mappar med kod i .NET
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms364069(VS.80).aspx
Tyvärr 18 men den är bra, så det är bara att börja läsa ...