DoEvents finns kvar och det är vad du ska använda (om du inte vill köra flertrådat). doevents är bättre, anledningen är att den ger operativsystemet någon millisekund att utföra jobb - dvs i detta fall - tillåta användare att skriva på tangentbord osv osv .. <b>anledningen är att den ger operativsystemet någon millisekund att utföra jobb - dvs i detta fall - tillåta användare att skriva på tangentbord osv osv</b> >>du måste skämta .... Refresh borde väl vara mest effektivt då eftersom den bara gör det som krävs, ritar om knappen. DoEvents kan ju släppa igenom en massa annat också som körs. Är det ett större intervall kommer datorn hänga de andra processerna om du inte kör doevents - så jag rekommenderar det i alla fall :) <b>Är det ett större intervall kommer datorn hänga de andra processerna om du inte kör doevents - så jag rekommenderar det i alla fall :)</b> Sanning med modifikation; hade programmet körs på win 3.11 så hade alla andra processer hängt sig, men jag tror inte det är aktuellt i det här fallet ;) Jag tänkte faktiskt på den möjligheten när jag skrev, men detta gäller VB.NET och jag känner inte till något OS som är ".NET-kompatibelt" och inte hanterar detta :)Text visas inte
Varför visas inte "Start" när jag klickar på knappen ?
Förut fanns "DoEvents" ... finns det något liknande ?
<code>
Private Sub Button1_Click_1(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
Label1.Text = "Start"
Thread.Sleep(10000)
'....lite jag vill göra
Label1.Text = "End"
End Sub
</code>Sv: Text visas inte
Application.DoEvents()
/JohanSv: Text visas inte
Sv:Text visas inte
Nja... DoEvent processar alla meddelanden som ligger och väntar i fönsterkön (heter det så?). T.ex. information om vilka tangenter som tryckts, musrörelser/klickningar och information om vilka delar av fönstret som behöver ritas om.
absolut inte, det är en klassiker.
men som sagt, det va ju inte detta problem denna gång.Sv:Text visas inte
Sv: Text visas inte
Nej, jag upprepar:
--
DoEvent processar alla meddelanden som ligger och väntar i fönsterkön (heter det så?). T.ex. information om vilka tangenter som tryckts, musrörelser/klickningar och information om vilka delar av fönstret som behöver ritas om.
--
DoEvents processar alla meddelanden i applikationens meddelandekö, det påverkar INTE beteendet för andra applikationer. Windows klarar av att hantera flera processer/trådar som körs samtidig. Om du har en lång loop så tar det givetvis kraft från andra processer, men DoEvents påverkar INTE de andra processernas körning.
/Johan