Hej! Kanske kräver en komponent på webservern.... Att fråga servern "har någon tryckt?" och servern svara antingen "ja" eller "nej". Den frågan ställer man till servern t.ex. var tionde sekund Går att göra det du vill utan att polla, med hjälp av Ajax. Problemet är att säkerhetsmodellen för Ajax inte tillåter anslutningar till andra servrar än den skriptet laddats från. Detta löses enkelt med en reverse proxy på webbservern. Proxy styr om förfrågan från Ajax-skriptet till din VB.NET applikation. Förutsätter visserligen att du kan sätta upp en reverse proxy där du hostar din sida. Om servern är din egen (helst apache givetvis :)) är det inga problem. Hmm... Jo servern är egen och jag kan AJAX men det med proxy och det kan jag inte... vad behvöer man kunna egentligen? Tom: Nej, det går inte att utan att polla. Det man kan göra är ett mellanting, att man inte låter servern svara förrens någon har tryckt på knappen, dvs. att hålla http-anslutningen öppen tills antingen a) någon trycker eller b) det blir timeout. Det blir mer responsivt än traditionell pollning, men man har fortfarande ingen väg från servern till klienten, utan det är från klienten till servern - klienten måste upprätta anslutningen varje gång den försvinner (t.ex. timeout), och det är pollning. Ok, skulle ni kunna hjälpa mig med en sista grej... Oskar: Om du anser att en HTTP-förfrågan (i detta fall troligen en POST) är pollning, då går det ju givetvis inte utan att polla. Det går utmärkt att lösa det du vill utan att ligga och poola servern hela tiden.HTTP - Datorn
Jag vet inte hur pass kraftfullt VB.NET är så jag frågar här:
Du har ett program på din dator som heter connect det programmet ska känna av om man klickar på en knapp en webbsida, alltså min webbsida. så om det finns en knapp på min webbsida där det står: "tyck för at säga hej", och när du trycker på knappen ska en kod köras i programmet på datorn som då gör att det kommer upp en liten ruta som säger hej.
Går det att göra så att programmet i datorn känner av det direkt när amn tycker eller vad kan man göra?
Tack på förhand //WebbHelpSv: HTTP - Datorn
Är det inte bättre med att ditt klientprogram pollar webservern kanske var 10sek? Då borde du slippa att låsa upp en port i brandvägg.Sv: HTTP - Datorn
Sv:HTTP - Datorn
Sv: HTTP - Datorn
Sv: HTTP - Datorn
Sv:HTTP - Datorn
Vilka ord bör jag söka på google med för att få upp bra resultat?
Jag känner mig helt 0 på detta så...Sv:HTTP - Datorn
Händelseförloppet
<code>
ajaxklient->webbserver med reverse proxy->VB.NET program av Albert
</code>
anser inte jag att är pollning utan händelsestyrt.
Däremot, om programmet på Albert dator med jämna mellanrum, säg 10 sekunder, skapar en koppling till webbservern och frågan "har nån tryckt på knappen?" då är det frågan om polling!Sv: HTTP - Datorn
Du skapar ditt program som installeras på din dator och som skapar en kommunikations-kanal till servern. Programmet registrerar sig där för att lyssna på event, och när någon sedan trycker på en knapp på din websida så kan servern resa ett event till alla de program som ligger och lyssnar efter detta event på servern.
Det finns dock lite fallgruppar på vägen. Först måste du skapa en kommunikationskanal från programmet till servern genom brandväggar och sånt, det finns dock WebServices som stödjer event-modellen så det bör gå att lösa.
Det andra är att du måste ha ett litet program på din server som blir notifierad av din websida att någon har tryckt på knappen och det är detta program som dina klienter måste ha kommunikation med.
Den enklaste lösning är att ligga och poola, men det kan även bli rätt prestandakrävande om det är många klienter och intervallet är väldigt kort.
För mer information sök på nätet om WCF, Subscriber/Publisher pattern.
- M