Hej Spana in klasserna i System.Net.Mail, där finns färdiga klasser för att skapa och skicka iväg mail. Tack! Det går inte att använda den "vanliga" mail servern som ni använder för outlook mailen? <b>Programmet ska snurra på ett företag där det är riktigt "j*v*a" byråkratiskt med säkerheten</b> Tack Om du satt upp en egen smtp-server som skickar direkt (utan smarthost) så har de inte så bra koll på säkerheten... Pratar du verkligen om samma kund nu "där det är riktigt "j*v*a" byråkratiskt med säkerheten och jag tvivlar på att branväggarna släpper igenom detta"? Jag var väl inte tillräckligt tydlig i min förklaring ber om ursäkt för det. Dom har uppgradrat nyligen och i samband med detta begränsat behörigheterna. Det har varit lättare med tidigare XP datorer innan dom uppgraderade till vista på klientsidan. Bla så gick vårat huvudprogram i ett eget separat nätverk med full behörighet för dom som handhade detta, vilket gjorde att man kunde köra alla program som man ville. Vem är interner leverantör? Kör direkt mot internet leverantörens SMTP...?Förslag på lösning av automatiskt mailsystem önskas
Jag håller på och undersöker möjligheterna till ett automatiskt mailsystem.
Det jag vill är att programmet en gång i månaden ska skapa mail och skicka ut detta till berörda mottagare med automatik. Programmet kommer att ligga på en dator med Vista. Jag var först inne på att automatisera Outlook men det verkar svårt att få Outlook att acceptera att en annan programvara skickar mail via det (man måste verifiera varje mail innan programmet får skicka) Jag var även inne på en smtp lösning men det verkar som om smtp inte ingår i IIS7 eller?
Någon som har nån bra ide om hur man lösa detta?
Mvh
Micke Sv: Förslag på lösning av automatiskt mailsystem önskas
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/system.net.mail.mailmessage.aspx
http://msdn.microsoft.com/sv-se/library/system.net.mail.mailmessage(en-us).aspxSv:Förslag på lösning av automatiskt mailsystem önskas
Själva kodningen runt detta har jag nog kläm på. Problemet är att jag inte fattar hur man sätter upp en smtp server på en vista-dator som man kan nå via kod. IIS6 tillsammans med XP går ju bra men hur gör man för Vista? Måste man gå via sin Internetleverantör? Programmet ska snurra på ett företag där det är riktigt "j*v*a" byråkratiskt med säkerheten och jag tvivlar på att branväggarna släpper igenom detta. Det bästa är om det går att sköta från en enda dator.
MickeSv: Förslag på lösning av automatiskt mailsystem önskas
Hur du gör med Vista o IIS7 måste du fråga en tekniker (jag är dock en simpel programmerare :-)) kanske ställa frågan i ett annan forum om ingen snappar upp det här.Sv: Förslag på lösning av automatiskt mailsystem önskas
Då ska du INTE installera en lokal SMTP-server, du måste i sådana fall öppna i brandväggen för att den ska kunna sända mailen. Kolla med någon ansvarig på företaget om de har en lokal SMTP-server du kan använda.
/JohanSv:Förslag på lösning av automatiskt mailsystem önskas
Ska kika vidare med företaget och se om det går att genomföra. Jag ville egentligen utesluta IT folket från detta och bara leverera en lösning som det bara var att packa upp och starta. (har gjort så tidigare på XP maskiner)Sv: Förslag på lösning av automatiskt mailsystem önskas
/JohanSv:Förslag på lösning av automatiskt mailsystem önskas
Sv: Förslag på lösning av automatiskt mailsystem önskas
Föresten ... HALLIHALLLÅ gamle vän!