Det går inte att låsa så det inte går att klicka på dem, det går att lösa så att alla kontroller på tabben blir låsta men i ditt fall skulle jag rekomendera att ta bort dem från tab controllen istället. Kan inte .NET, men hur skulle det funka med följande: Drog just ner C# och testade min kod ovan. Det fungerade. Du kan säkert översätta till VB: Tom:s förslag fungerade fint. Tack Tom och Cecilia för all hjälp! Man kan ialla fall dölja innehållet på en tab med TabPage.Hide(), och sedan ta fram det igen med TabPage.Show()Dölja alt låsa en tabflik.
Jag har en tabcontrol med tre flikar. Vid ett läge vill jag låsa två av dessa flikar. De skall inte visas när man klickar på dem. Kan inte komma på hur man gör.Sv: Dölja alt låsa en tabflik.
TabControl1.Controls.Remove(TabPage2)
Och lägga tillbaka den när du vill att den skall kunna användas igen
TabControl1.Controls.Add(TabPage2)
Sv:Dölja alt låsa en tabflik.
Private Sub TabControl1_Selecting(sender as Object, e as TabControlCancelEventArgs) _
Handles TabControl1.Selecting
e.Cancel = true;
End Sub
Klippt-och-klistrat från http://msdn.microsoft.com/en-us/library/system.windows.forms.tabcontrolcanceleventargs.aspx
Sv: Dölja alt låsa en tabflik.
// På något lämpligt ställe, t.ex. efter InitializeComponent i konstruktorn.
tabControl1.Selecting += new TabControlCancelEventHandler(TabControl1_Selecting);
private void TabControl1_Selecting(Object sender, TabControlCancelEventArgs e) {
// Vägra visa tredje tabben (nollbaserat)
if (e.TabPageIndex == 2) {
e.Cancel = true;
}
}
Sv:Dölja alt låsa en tabflik.
Sv: Dölja alt låsa en tabflik.