Hej! Du kan göra en egen kontroll som har en picturebox och som fungerar precis som du vill, du måste alltså då göra den här omvandlingen själv. Det är ju rätt enkelt, typ: Tack Niklas! Du kan ju kolla lite på mitt uppskick WayPoint kanske finns ett korn där. Ja det finns säkert något som går att använda Sven.Ändra från kordinatsystemet från pixlar till grader i Picturebox, Form eller Pan
Hade tänkt att rita lite enkel 2D-grafik (linjer, cirklar, rektangaler o.s.v.) på någon lämplig yta,
Picturebox, direkt på formen, på en panel eller något annat. Picturebox kanske är bra?
Jag har aldrig gjort det men det ska jag väl kunna fixa så småningom.
Det kordinatsystem som används är väl pixlar med utgång från övre vänstra hörnet.
Min fråga är väl hur man gör för att ändra detta till ett eget kordinatsystem.
Allt vore så mycket enklare (i mitt specifika fall) om man heller kunde använda
Grader, ex. 58.1234N 14.4321E. (Omvandlats tidigare från Grader Minuter Sekunder.)
Sen utgår ju detta snarare från nedre vänstra hörnet.
Någon som vet om detta är möjligt och kan ge tips om hur?
/PontusSv: Ändra från kordinatsystemet från pixlar till grader i Picturebox, Form eller
<code>
DrawPoint(North, East)
NorthMin = 50
NorthMax = 60
Norhtrange = northmax-northmin
EastMin = 0
EastMax = 20
Eastrange = eastmax-eastmin
x = (North-northmin) / northrange
y = (east-eastmin) / eastrange
if x>0 and x<1 and y>0 and y<1 then
xpixel = x*PictureBox.width
ypixel = (1-y)*PictureBox.height '1-y för att vända upp och ner
PictureBox.SetPixel(, )
end if
</code>Sv:Ändra från kordinatsystemet från pixlar till grader i Picturebox, Form eller
Jag vet väl inte riktigt hur jag gör en egen kontroll som du föreslår
men koden du gav mig fungerar fint.
Fick bara ändra på x och nedan.
y = (North-northmin) / northrange
x = (east-eastmin) / eastrange
/PontusSv: Ändra från kordinatsystemet från pixlar till grader i Picturebox, Form eller
Programarkivet:GPS Waypoint
När du ändå är igång kan du kolla på
Programarkivet:Kompass
Programarkivet:Cirkel matematik Radar
Programarkivet:Polygon beräkna AreaSv:Ändra från kordinatsystemet från pixlar till grader i Picturebox, Form eller
/Pontus