hej! <b> och har precis lagt till en picturebox med en transparent bild i.</b> Jo jag testade även med en transparent GIF bild, men sen bytte jag tillbaka till Transparent PNG då det inte funkade... Är det någon som vet hur man kan få en transparent bakgrund kvittar vilket bildformat, gärna gif, och gärna png, hehe :P Till att börja med så finns inte riktigt transparenta bakgrunder i windows forms pga. begränsningar i win32 api; vad är det du vill göra? Att lägga kontroller "på hög" kommer inte fungera vill jag minnas, transparens har jag för mig enbart fungerar så att bakgrunden "syns igenom", inga kontroller som ligger "under" Om du definierar formens region så kan du få ett transparent hål, fyrkant eller dyl. Som de andra säger så går det inte göra bakgrunden i en kontroll transparent.Picture transparent!
jag jobbar nu i Visual Studio 2008 (- Kodar VB.NET) och har precis lagt till en picturebox med en transparent bild i.
Bakgrunden var inte transparent så jag satt backColor till transparent men den blir fortfarande inte transparent, vad är felet, hur kan jag göra för att det ska fungera?
Tack på förhand //WebbHelpSv: Picture transparent!
Den bilden måste nog vara .gif om det skall funka .
Spånar
SvenSv:Picture transparent!
Picture transparent!
Tack!Sv: Picture transparent!
Sv: Picture transparent!
mitt inne i en form. Vad vill du uppnå?Sv:Picture transparent!
När du lägger in en transparent bild i en kontroll så kommer de transparenta områdena visa bakgrunden av kontrollen.
Om du tvunget behöver detta har jag kommit fram till 3 sätt som eventuellt kan hjälpa.
1. Eventuellt kan du uppnå det du vill ha genom att lägga bilden som bakgrund i formen istället för i en kontroll.
2. Det finns en lösning som kan fungera i vissa fall. Den är dock avancerad. Den går ut på att overrida OnPaintBackground och där låta bli att rita ut bakgrunden i kontrollen.
http://saftsack.fs.uni-bayreuth.de/~dun3/archives/creating-a-transparent-panel-in-net/108.html
3. Det borde väl också kunna funka att med GDI rita ut bilden, ovanpå det man redan har.