Hej! Jag jag hämtar in värden genom en xml-fil och vill spara filens namn i PLC:n. Det är något som inte riktigt fungerar med string i plc och string i vb tror jag, Jag får inga fel med det skrivs heller ingen text till plc:n, Men så fort jag byter till något annat fungerar själva koden men min text blir ju såklart bara massa siffror. Du är på rätt väg med felsökningen, jättebra att du använder Debug för att kontrollera vilket värde en variabel har. Dock ser det ut som du har skrivit ut fel variabel, det borde väl vara VarParamInst du är intresserad av att titta på? Använd även Debug klassen på den övre delen av koden för att hitta vart felet ligger: Självklart var det VarParamInst jag skulle kolla i. Det råkade nog bara stå kvar när jag testade precis allt jag kunde komma på. :) Border du inte använda samma namn på parametern både när du läser OCH skriver? När du skriver den har du använt "AktParIns" och lär du läser ".HMI_AktParIns". Vet dock inte hur TcClientSync fungerar... Såg att jag glömt att ändra tillbaka det. Det är samma i programmet nu. Fungerar ändå inte. Finns det några andra alternativ?Fel när jag hämtar ut värde med string!
i min plc så skrivs stringvärdet så här: 'filnamn'
kan felet ha något att göra med just ' ?
här är min kod:
PLC:
AktParIns: STRING;
vb.net:
varAktparamInst = CStr(System.IO.Path.GetFileNameWithoutExtension(openFileDialog1.FileName))
Call TcClientSync.WriteVar("AktParIns", varAktparamInst)
så här ser min kod i programmet ut:
Public HMIaktparaminst = ".HMI_AktParIns"
VarParamInst = TcClientSync.ReadVar(HMIaktparaminst)
txtAktParamInst.Text = CStr(VarParamInst)
System.Diagnostics.Debug.Write(HMIaktparaminst)
När jag kör System.Diagnostics.Debug.Write(HMIaktparaminst)
så skrivs bara texten ".HMI_AktParIns"
Mycket tacksam för hjälp!
Sv: Fel när jag hämtar ut värde med string!
varAktparamInst = CStr(System.IO.Path.GetFileNameWithoutExtension(openFileDialog1.FileName))
System.Diagnostics.Debug.Write("WriteVar:" & varAktparamInst)
Call TcClientSync.WriteVar("AktParIns", varAktparamInst)
Public HMIaktparaminst = ".HMI_AktParIns"
VarParamInst = TcClientSync.ReadVar(HMIaktparaminst)
txtAktParamInst.Text = CStr(VarParamInst)
System.Diagnostics.Debug.Write(ReadVar:" & VarParamInst)
Sv:Fel när jag hämtar ut värde med string!
Det märkliga är att jag inte får något värde alls. readVar innehåller ingenting. writeVar innehåller ju det filnamnet jag valt men det visas inte i PLC:n.
om jag däremot byter till integer eller vad som helst och kör med siffror fungerar det. Det måste vara något strul med string bara tror jag.Sv: Fel när jag hämtar ut värde med string!
Sv:Fel när jag hämtar ut värde med string!