Hej! Gör följande när det är dags att stänga formuläret, inte innan, utan exakt då, i den här ordningen Precis, det har jag förstått att jag måste ändra så att "om man trycker på stäng (x) knappen" så ska det stängas innan man stänger formuläret. Menar du att bara stänga bara Formen, eller hela applikationen? Men om e.cancel = true; ..vilket mitt förslag löser. Gör exakt som jag skrivit så löser det ditt problem. Jo, jag har läst det och frågat vad du menar med prenumerera på eventet, är inte så jättebra på detta men försöker lära mig :) Du svarade inte på min fråga. Ska du stänga bara formen eller hela applikationen? Ja, då kan du ta den koden jag skrev, rakt av. Den anropar inte Cancel = True när applikationen stängs. Bara när formen stängs. Tack, det funkade perfekt.Stänga program från system tray
Jag har precis lyckats få ett program ner i aktivitetsfältet (system tray) när man trycker på stänga knappen:
Private Sub Main_FormClosing(ByVal sender As Object, ByVal e As system.Windows.Forms.FormClosingEventArgs) Handles Me.FormClosing
e.Cancel = True
Me.WindowState = FormWindowState.Minimized
Me.Visible = False
Frågan är om jag nu vill stänga den genom att högerklicka på ikonen och trycka stäng hur gör jag då?
har lyckats få en meny och att trycka stäng, men jag vet inte hur jag ska skriva koden för att den ska stängas?
Me.Close()
Den fungerar ju inte, då jag har skrivit denna koden innan:
e.Cancel = True
Så hur kan jag göra?
Tack på förhand //WebbHelpSv: Stänga program från system tray
1) Prenumerera på eventet FromClosing, sätt Cancel till false
2) Stäng formuläret
c#:
this.FormClosing+=delegate(object sender, FormClosingEventArgs e)
{
e.Cancel = false;
};
this.Close();Sv:Stänga program från system tray
Men vad menar du med prenumerera på eventet.
För det jag vill är ju att jag ska kunna använda den koden... vet inte hur jag ska förklara, men tror du förstår!
Jag tror det är så du menar också :)
Tack på förhand //WebbHelpSv: Stänga program från system tray
Så här löser du problemet med att programmet inte kan stängas:
Private Sub Form1_FormClosing(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.Windows.Forms.FormClosingEventArgs) Handles MyBase.FormClosing
Select Case e.CloseReason
Case CloseReason.UserClosing
e.Cancel = True
Me.Hide()
Case CloseReason.ApplicationExitCall
e.Cancel = False
Case CloseReason.WindowsShutDown
e.Cancel = False
Case Else
e.Cancel = False
End Select
End Sub
Private Sub NotifyIcon1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles NotifyIcon1.Click
Application.Exit()
End Sub
Ett fulsätt är annars att stänga formen med Me.Dispose()
Sv:Stänga program från system tray
Då går det inte att stänga den.
Jag har en ikon i aktivitetsfältet som man kan högerklicka på och trycka stäng, då ska den stängas, aldrig annars...Sv:Stänga program från system tray
Sv: Stänga program från system tray
Den stänger appen när man klickar på ikonen. Du kan lägga in koden från den nedersta metoden i din högerklicks-meny istället.Sv: Stänga program från system tray
Jag testade den koden innan men fick inte med application.exit();
Vad gör den exakt, är det bara att den stänger applicationen?
Som om att användaren skulle trycka på X knappen så att den skulle stängas?
Tack :D