Jag har problem att få "Ctrl+N" att fungera, jag har följande kod: Det funkar bra här. Har du för konstigt tangentbord? :-) Jag har testat lite olika varianter, bl.a med e.control som inte heller fungerar. Jag har också testat på olika datorer men med samma resultat. Jag kan nåmna också att jag har "vanligt" svenskt tangentbord. Om det inte funkar på andra datorer, så är det ju nåt med den kontrollen du använder. Det funkar som sagt för mig, på en textbox. Varför gör du inte bara ett meny alternativ med Ctrl+N som short cut. Jo,jag löste problemet med en meny men frågan kvarstår varför inte "Ctrl+N" (enligt koden) fungerar på de 4 olika pc jag har testat detta på?! Kan det vara så att om en annan applikation har definierat en system "hot key" så kommer den att aktiveras om man trycker [Ctrl]+[N].Använda shortcuts "Ctrl+N"
Private Sub dgvKolliTyper_KeyDown(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Windows.Forms.KeyEventArgs) Handles dgvKolliTyper.KeyDown
If e.KeyCode = Keys.N AndAlso e.Modifiers = Keys.Control Then
Stop
End If
End Sub
Detta fungerar inte på mitt tangentbord, ändrar jag till "Alt+N" så fungerar det?!
Private Sub dgvKolliTyper_KeyDown(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Windows.Forms.KeyEventArgs) Handles dgvKolliTyper.KeyDown
If e.KeyCode = Keys.N AndAlso e.Modifiers = Keys.Alt Then
Stop
End If
End Sub
Detta är för mig lite konstigt, är det någon som har lite tips!
Sv: Använda shortcuts "Ctrl+N"
Testa även:
If e.KeyCode = Keys.N AndAlso e.Control Then
Sv:Använda shortcuts "Ctrl+N"
Testa på en annan kontroll.
Eller på Formen med KeyPreview = TrueSv: Använda shortcuts "Ctrl+N"
Det borde ge bättre usability oxå, att även kunna gå genom menyn.Sv:Använda shortcuts "Ctrl+N"
Därför är lösningen att låta en meny registrera en "hot key".
Den applikation som är aktiv kommer att få signalen om "hot key"'n aktiverats.