Jag försöker komma in i min nyss installerade SQL Server Express 2008. Kanske kommit en bit lägre med fölajnde kod Hej,SQL Server Express 2008 connection problem
Har skapat upp en databas med ett namn, ett lösenord och en tabell via SQL Server Management Studio.
Allt verkar fungera i SQL Server Management Studio då jag testat att köra in värden i min tabell och sedan läsa av tabellen.
När jag sedan vill ansluta denna databas i mitt vb.net test projekt så stöter jag på patrull. Kanske har jag fel på min connectionstring?
<code>
Provider=SQLNCLI10;Server=.\SQLExpress;AttachDbFilename=...myDB.sdf; Database=myDB; Trusted_Connection=Yes;Password=myPWD;
</code>
felmeddelandet blir.
"Cannot attach the file 'C:\Documents and Settings\Användaren\myDB.sdf' as database 'myDB'.
The header for file 'C:\Documents and Settings\Användaren\myDB.sdf' is not a valid database file header. The FILE SIZE property is incorrect."
Sv: SQL Server Express 2008 connection problem
<code>
Dim connstring As String = "Data Source=.\SQLEXPRESS;Initial Catalog=C:\...myDB.sdf; Password=!Ik04Vk08;"
Dim conn As New SqlConnection(connstring)
Dim comm As New SqlCommand()
comm.Connection = conn
Dim myadapter As New SqlDataAdapter(comm)
Dim dbDS As New DataSet()
conn.Open()
comm.CommandText = "Select * From art"
comm.ExecuteScalar()
myadapter.Fill(dbDS, "art")
</code>
Nu är det bara ett user fel meddelande .... Men varför ?Sv:SQL Server Express 2008 connection problem
Det verkar som om du missat UserId i din connectionstring