Hej! En bit på väg hur man kan göra i VB6 Igen Igen Hej Sven Åke! Hej igen Sven! Anledningen att du texten försvinner är ju att du laddar om bilden varje gång man trycker på knappen. Hej André !PicktureBox
Har gjort ett enkelt ritprogram där jag kan dra linjer fyrkanter polygoner osv i en PictureBox och det fungerar utan problem.Men problemet det är att jag vill kunna markera med musen på en valfri plats i PicktureBoxen och kunna sätta i ett tecken från skrivbordet likt Paint eller via någon TextBox. Vad
jag kan ana så är det kanske inte möjligt att göra detta i en PictureBox utan istället välja en Panel?
Har för närvarande ingen aning om hur jag skall lösa det här, så jag hoppas att det är någon som har information om hur jag skall gå tillväga för att få till den här funktionen.
MVH
Ingvar
Sv: PicktureBox
<code>
Option Explicit
Dim oldX As Long
Dim oldY As Long
Private Sub Form_Load()
Form1.ScaleMode = 3 ' Pixel
Picture1.ScaleMode = 3 'Pixel
End Sub
Private Sub Picture1_MouseUp(Button As Integer, Shift As Integer, X As Single, Y As Single)
If Button = 1 Then Exit Sub ' Du måste använda höger knapp
oldX = X: oldY = Y
Picture1.Font = Text1.Font
Picture1.ForeColor = Text1.ForeColor
Picture1.FontSize = Text1.FontSize
Picture1.FontBold = Text1.FontBold
Picture1.CurrentX = X: Picture1.CurrentY = Y
Picture1.Print Text1.Text
End Sub
Private Sub Command1_Click() ' Ångra-knapp
Picture1.ForeColor = Picture1.BackColor
Picture1.CurrentX = oldX: Picture1.CurrentY = oldY
Picture1.Print Text1.Text
End Sub
</code>
Som jag förstår vill du skriva i realtid.
Då får du fångar från en aktuell TextBox. (Picture1.Print Text1.Text)
Sen skulle jag lägga till en Ångra-knapp så du kan ta bort det du skrev nyss.
Återkom och berätta hur du vill ha det. Finns olika ideer på lösning.
Obs det är nog smartast att använda höger knapp för TextSv:PicktureBox
Försökte få det att funka med API
<b>Private Declare Function SetCursorPos Lib "user32" Alias "SetCursorPos"
(ByVal x As Long, ByVal y As Long) As Long</b>
Lyckas inte, någon idee därute ???Sv: PicktureBox
Ni Vb.net "nissar" har Ni någon glädje av gamla Vb6 lösningar på olika problem ???
Undrar Sven(70)Sv:PicktureBox
Tack för att du hjälper mig med den här funktionen.
Du har helt rätt i att jag behöver att ha en Undo knapp så det går att ångra både för text och linjer som jag drar. Skall försöka att förklara lite mer exakt.Det här ritprogrammet skall ingå som ett komplement
i ett program som jag har byggt,det är inga problem för mig att öppna Paint från programmet och rita därifrån men då får jag spara detta i en fil och sedan hämta upp den till en PictureBox som finns i programmet.Jag vill kunna skicka det som är ritat direkt till PictureBoxen utan att gå en omväg.
Om du vill se koderna för ritprogrammet så kan jag skicka in dem om det är till hjälp.
MVH
IngvarSv:PicktureBox
Jag har kollat på ditt program snyggt gjort,men jag tror inte det löser mitt problem, så om du kör den här koden jag skickar med för att klargöra lite bättre hur jag tänker,möjligt att det är något du kan ända på eller lägga till i coden .Problemet här är att sätter jag i en 1a i TextBoxen så hamnar den i panelen och det är ok sätter jag sedan i en 2a så försvinner 1an och det är ju inte vad jag har tänkt mig 1n skulle ju stannat kvar i panelen samt att jag kunde flytta runt den. Mina kunskaper de tryter med det här.
sätt en panel1
Sätt en Button1 och en TextBox1 utanför Panelen
Public Class Form1
Private bmp As Bitmap
Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
bmp = New Bitmap(Panel1.Width, Panel1.Height)
Dim g As Graphics = Graphics.FromImage(bmp)
g.FillRectangle(Brushes.White, g.ClipBounds)
g.DrawString(TextBox1.Text, TextBox1.Font, Brushes.Black, 15, 5)
Panel1.BackgroundImage = bmp
End Sub
MVH
IngvarSv: PicktureBox
Flytta koden med New Bitmap till exempelvis Form_Load, och ha endast DrawString i Button_Click.Sv:PicktureBox
Tack för ditt svar. Jag har följt din instruktion och det stämmer, nu går det att få ett tecknen att stanna kvar. Det löser inte allt men en bit på väg.Får se nu om jag kan få dit en Undo knapp samt att kunna markera och flytta text.
MVH
Ingvar