Tänkte höra med er, om det finns någon här med den kompetensen.. Jag har svårt att tro att det finns com-port i USB-anslutningen, så det kan nog bli svårt. Men problemet är att våra loggrar har miniusb-utgång, och i andra ändan av kabeln vanlig usbkabel. Ahh, då blir ju situationen lite annorlunda om inte loggern har en com-ports anslutning som du skrev i första inlägget. Då krävs det att telefonen har en drivrutin som fungerar ihop med loggern, det kanske kan bli lite knöligt... Men man skickar vanliga AT-kommandon via comporten till loggern ju.. Behöver man särskilda drivrutiner för att kunna skicka at-kommandon via en kabel till en enhet? Det sker eftersom datorn har en drivrutin som kan prata med loggern (troligtvis någon vanligt förekommande COM-port över USB-krets om du inte installerat någon drivrutin). För att telefonen ska få samma funktion måste den också ha en sådan drivrutin. Har ingen aning om det finns sådana, men bara för att det fungerar på PC:n behöver det inte fungera på telefonen. Men att göra en egen drivrution som skickar kommandon via en kabel är inte så lätt? Loggern emulerar alltså en COM-port över USB och fungerar som en slav kopplad till datorn. Korrekt? Kan din telefon fungera som USB-host (USB On-The-Go)? Om inte så är det kört. Om telefonen stöder OTG behöver du hitta/skriva kod som pratar med enheten över emulerad COM.Mobiltele programmering
Jag har en avancerad mobiltelefon med microusb-uttag. Finns det någon kontakt (eller om man kan göra själv) så man kan få en kabel från mobiltelefonen sedan till en av våra loggrar, de har comport.
Sedan var tanken att man skulle kunna utveckla ett program för mobilen som kommunicerar med loggern via denna kabel. Ett sådant här program finns idag fast från en dator, men som sagt, hade varit bra om det gick via mobiltele...
windows phone 6.5 är OSet för mobilen.. Sv: Mobiltele programmering
Jag har dock sett att en del använder COM-port till Bluetooth adaptrar för liknande tillämpningar, det skulle säkert fungera fint.
JohanSv: Mobiltele programmering
Om man ansluter den kabeln till en pc omvandlas den till en (dynamisk) com-port..
Jag vill kunna koppla en kabel mellan loggerns miniusbuttag och min mobils mikrousbuttag för kommunikation däremellan... Är verkligen inte detta möjligt?Sv:Mobiltele programmering
När man anslutar kabeln som jag skrev tidigare, mellan loggern och datorn skapas automatiskt en comport på datorn där vanliga at-kommandon används..Sv:Mobiltele programmering
Kortet (loggern) använder sig av RS-232 standard fast via det lilla usbuttaget..Sv:Mobiltele programmering