Hej, Börja med att titta på en rekursiv funktion för att lista alla filer i en katalog och dess underkataloger. Därefter öppnar du fil för fil och skriver en liten funktion som söker efter den eller de strängar du vill få ut och slutligen presenterar dessa. Länkarna Pelle anger är VB, inte VB.Net.Hjälp mig att -Läsa in data från textfiler i VB.net
Jag funderar hur jag skall gå tillväga för att skriva kod som räknar antalet textfiler i en mapp. Samt hur många av dessa filer som innehåller en specifik sträng.
Strängarna kan se ut så gär:
Z=101
Z=117
Z=237
...Och så vidare.
Textfilerna innehåller sällan mer än 10-15 rader... men det är många mappar och ännu fler filer.....
Jag har tillgång till .net 2003, har skrivit en del program i den miljön men är inte så familjär med kommandon. Är PLC programmerare till vardags så alla kommandon typ "system.IO..." mm mm ter sig lite kryptiska för mig än så länge.
Rent konkret skulle jag vara tacksam för om jag fick hjälp med hur man ser till att filen och förekomsten av strängen endast räknas en gång, och att nästa fil i registret sedan läses in och kontrolleras sedan.Sv: Hjlp mig att -Läsa in data från textfiler i VB.net
Rekursiv loop
[Enkel rekursiv mapp-och fillistning]
Läsa i en fil
[Läsa från en fil]
Räkna förekomster
[Räkna alla förekomster av något i en sträng]
Lycka tillSv:Hjlp mig att -Läsa in data från textfiler i VB.net
Så det krävs en del omskrivning.