När jag försöker använda en web service första gången programmet startar så tar det väldigt lång tid. Typ 5 sekunder kanske. Alla efterkommande användningar går blixtsnabbt. Det kan inte vara så att webplatsen kompileras vid första anropet? Så om du testar att ansluta till webplatsen med webläsare först så går anropet från programmet fort? Nej, det tar lång tid varje gång man har startat om programmet. Går din webservice mot någon databas? Notera tider i en text fil på både server och klient för att se vad som tar tid .... Jepp. Inga avancerade saker dock, två tabeller med just nu en rad i varje tabell. Det är "uppvärmningen" av den underliggande nätverkstrafiken som tar tid. Nja, nån brandvägg har jag inte. Programmet körs i mobilen, så det märks kanske extra mycket där. Har dock märkt av det i vanliga Windows-program också (givetvis .NET-program). Nu framgår det inte ifall du startar om programmet med ett kort intervall. Är det så beror tiden säkert på att kommunikationen sätts upp, precis som du redan fått svar om.Segt att använda web service första gången
Vad beror det på och kan man göra något åt det?
ThomasSv: Segt att använda web service första gången
JohanSv:Segt att använda web service första gången
Sv:Segt att använda web service första gången
Skapa vilket program som helst som hämtar data över nätverket med till exempel WebClient klassen, du märker att första anropet tar några sekunder men alla efterföljande går igenom direkt.
Vet inte vad detta beror på, men jag skulle tippa på att det beror på att .NET wrappar underliggande API anrop och att första anropet ut från en applikation tar lite längre. Kanske är det någon brandvägg som tar lite tid på sig att kontrollera om applikationen ska tillåtas tillträde till nätverket?Sv:Segt att använda web service första gången
Om det är som du säger, kan man göra något åt det?
Om det däremot är t.ex. segt varje morgon, och servicen hostas av MS IIS, så beror det troligtvis på recycling. Applikationspoolen recyclas default efter ett visst antal minuter. Ändra det intervallet, eller välj annan orsak till recycling än tid t.ex. minne.
Jag har tagit hjälp av detta för Reporting Services som var trögt varje morgon.
Mvh Martin Bring