Tror inte detta är möjligt men måste se om någon trots allt har en lösning. Jag skulle i stället föreslå en lite annorlunda design med Dictionary/Hashtables så att du kan accessa med nycklar, om du behöver det. T.ex.. _BF.Obj("kalle").Fld("text1") Tack för era svar båda två.Sätta classer dynamiskt.
Jag har en stor class med massa under classer som ser ut som nedan (fast mycket större).
_BF.kalle.text1
_BF.kalle.text2
_BF.kalle.text3
_BF.kalle.text4
.BF.jocke.tjolo1
.BF.jocke.tjolo2
.BF.jocke.tjolo3
.BF.jocke.tjolo4
osv
Jag får tre stycken strängar:
1. Värde "kalle" (talar om vilken grund class det är)
2. Värde "text2" (talar om under class)
3. Värde "mullenu" ska hamna i _BF.kalle.text2.
Värdena kommer från en Excel fil och inte i ordning.
Min tanke är att man väl får använda en massa select case men förhoppningen är att det finns en smart lösning också som jag nu inte känner till.
Tack på förhand.
/Classe AndskärSv: Sätta classer dynamiskt.
eller så använder du Datasets, där finns ju denna funktionalitet som du behöver, att accessa båda typat och via nycklar.
T.ex.
DS.Tables("kalle").Item(2)("text1")
eller DS.Kalle.Item(2).text1
Det borde bli bättre prestanda än Reflection + onödigt att uppfinna hjulet igen.
Reflection tycker jag att man bara använder i nödfall t.ex. om man behöver en wrapper för att accessa privata members för ett Unit Test. Att köra med Reflection som grundstomme i sin data-access är ingen god praktik.Sv:Sätta classer dynamiskt.
Det blir att lära sig lite nytt då jag vrken kan reflection eller datasets. Men det har jag ju igen nästa gång jag står inför problemet..
/Classe