Hej, jag känner ingen som vet något om Visual Studio, men hoppas någon här på Pelle skulle kunna hjälpa att lösa några problem. Ett är att jag vill klicka (på en rad) i en DatagridView, och läsa in innehållet i en cell till en sträng. Svårt att svara på vad som är fel utan att ha all information men kan du inte istället gå på kolumnnummer? Tack för respons. Jag ändrade till mitt fall, som är 9, och fick nytt felmeddelande: Testa Eller prova detta Du kan också testa detta: Jag fick till slut rådet att prova detta:Hur klicka i datagridview och få cellinfo?
Jag har skrivit så här:
Private Sub DataGridView1_CellClick(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Windows.Forms.DataGridViewCellEventArgs) Handles DataGridView1.CellClick
'koppla bild till en post
Dim strImage As String
Dim iRow As Integer
iRow = DataGridView1.CurrentRow.Index
strImage = DataGridView1.Item("picture", iRow).ToString
PictureBox1.Image = Image.FromFile("c:/stampbase/timbre11/timbre11/" & strImage)
End Sub
men det fungerar inte. Jag får felmeddelandet "Det gick inte att hitta kolumnen med namnet picture. Parameternamn: columnName" trots att den syns i gridviewen
tacksam för bistånd,
Magnus WallerSv: Hur klicka i datagridview och få cellinfo?
om det är kolumn nr 3 (börja alltid räkna på noll i .NET)
<code>
DataGridView1.Item(2, iRow).Value
</code>Sv:Hur klicka i datagridview och få cellinfo?
"FileNotFoundException was unhandled." hänvisande till raden:
PictureBox1.Image = Image.FromFile("c:/stampbase/timbre11/timbre11/" & strImage)
i min kod.
Vad kan det bero på? I mitt datagrid finns en sträng: "descartes.jpg" som hänvisar till en bild med det namnet.
undrar åter
MagnusSv: Hur klicka i datagridview och få cellinfo?
DataGridView1.SelectedRow.Cells[9].Text
//AnnSv:Hur klicka i datagridview och få cellinfo?
strImage = DataGridView1.Rows(e.RowIndex).Cells(9).Value.ToString
MVH HeinzSv: Hur klicka i datagridview och få cellinfo?
strImage = me.DataGridView1.Item(6, iRow).ValueSv:Hur klicka i datagridview och få cellinfo?
strImage = DataGridView1.Item("PictureDataGridViewTextBoxColumn", iRow).Value, vilket faktiskt fungerade.
Jag måste säga att det var ganska långsökt. Picture är alltså namnet på den kolumn jag lagt sökvägen till bilden i.
tack för svar, i alla fall.
Magnus