Hejsan Alla!! inte så lätt att förklara grunderna i programering på ett forum. Du kan förutom dom goda råd du fått ovan läsa min gamla kurs. Hejsan! String Integer Word HiWord. Har provat lite om det, men det är också samma där, bara programmerat efter vad någon har skrivit på en film och "lite" fått koll på det.String, sträng???
Helt ny på pellesoft samt relativt ny på programmering.
Har provat en hel del tuturials på vb och lärt en del, men det är vissa återkommande saker som jag inte riktigt blir klok på.
String är en av dom. Jag vet att man kan "dim blabla as string" men vad är igentligen en string, hur används den, ska man lägga den i class eller public osv, varför är det bra?
Skriv gärna en förklaring så att ett barn skulle ha förstått det :)
Med vänlig hälsning, JohanSv: String, sträng???
men du ska få några tips.
ta en titt på de här filmerna , de kanske hjälper dig på traven
http://channel9.msdn.com/Series/Visual-Basic-Development-for-Absolute-Beginners
och köp någon nybörjarbok och läs den tex någon av dessa
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163607174
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144029284Sv:String, sträng???
Den gäller för elementa inom VB programmering
Programarkivet:VB skola elementärt
Ps
Fint namn du har "Horn"
Skulle jag också kunna ha . Mina Morfar:s släckt heter Horn. (Trelleborg)
Sven Horn ligger bra i munnen. Min yngsta son Johan Horn :-)
DSSv:String, sträng???
Tackar vänligast för svar.
Tog en snabbflukt på filmsidan och insåg att nu har jag några kvällars film och lär visning :)
Som sagt har tittat på en hel del tuturials och följt med med VB och programmerat parallellt, förstår lite grann och kan även göra en del enkla små programmeningar, men det svåra med att titta på tuturials är att man inte kan fråga om vad då exempelvis en string är och hur den fungerar utan kan bara följa och skriva av det som de gör, och sen försöka göra några egna små ändingar.
Men det är förhoppningsvis så att man en vacker dag kommer på det själv efter massa testande fram och tillbaka, ser ju att där finns enorma möjligheter om man bara får kläm på programmeringen.
Sven:
De må jag säga, fint namn på släkten, och extra fint namn på din yngste son :)
Bor själv i ystad, nära Trelleborg, men dock så kommer min släkt norrut och så har jag hamnat här nere i söder.
Kollade som hastigast på din kurs och kommer å gå igenom den på kvällskvisten, såg att att det skulle hållas kaffe 15.20 och det har jag missat så det Kaffet tar jag nu.Sv: String, sträng???
Det är elementa. Du måste lära dig deklarera.
Det har med att göra hur datorns processor hanterar dom olika variablererna.
Om du skall komma vidare måste du lära dig att det är skillnad på
Matematiska ordet "Ett" String och 1 matematik 1 plus 1 är = 3 eller ?
Dvs text och matematik.
Förstår du inte skillnande så är det kört.Sv:String, sträng???
ex
dim num1, num2, num3 as integer
eller
dim knapp1 as string
integer har med heltal matematiskt att göra?? finns även single, double samt andra, beroende på decimaler eller storlek, eller så är jag ute å reser ? :)
typ som jag har förstått det
textbox1.text = num1
textbox2.text = num2
textbox2.text = num3
num3 = num1 * num2
button1.click = knapp1
så kan man använda knapp1 i olika lägen istället för att skriva ut hela button1.click
kanske inte riktigt så det funkar, men det är vad jag har fått för mig.
Tusen teorier men noll koll :)