Ok, jag erkänner mig besegrad, jag har letat överallt men hittar ingen förklaring som jag förstår när det gäller att koppla en databas och tabell till en Combobox (i Visual Studio Express). Det står där säkert någonstans men jag lyckas inte få ihop det, är det min kod som saknar någon referens eller något? Om någon annan tröttnar på att leta så lägger jag hit svaret själv! Toppen, att posta svar är alltid ett mervärde!Koppla upp en Combobox.Items till en Accesstabell
I VBA behöver man först en connection till en databas och sen använder man en recordset för att läsa och bläddra fram och tillbaka i en viss tabell.
såhär:
Dim conn As Connection
Dim rs As New ADODB.Recordset
conn = CurrentProject.Connection
rs.Open("objekt", conn)
Do Until rs.EOF
s = rs!ID
rs.MoveNext
Loop
Hur gör man i VB.net?
Detta felmeddelande kan ju också höra ihop med att jag inte får det att fungera:
" Microsoft.Jet.OLEDB.4.0-providern är inte registrerad på den lokala datorn" men när jag lägger till kopplingen går det att testa den utan problem.
Dim databas As String = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & mapp & "Objekt.mdb" & ";"
Dim fråga As String = "SELECT Foretag.foretag FROM Foretag" '
Dim Conn As New Data.OleDb.OleDbConnection(databas)
Dim Cmd As New Data.OleDb.OleDbCommand(fråga, Conn)
' Här kommer felet Microsoft.Jet.OLEDB.4.0-providern är inte registrerad på den lokala datorn.
Conn.Open()
Sv: Koppla upp en Combobox.Items till en Accesstabell
Jodå det var felmeddelandet som var trixet och Access vill inte alls köra någon Jet på 64 bitars processor. Därför lyckades jag till slut hitta en liten ruta att bocka i under egenskaper för projektet, Kompilera och sedan klicka i Föredra 32 bitar :)
Själva koden ser ut såhär:
Private Sub TabControl1_Click(sender As Object, e As EventArgs) Handles TabControl1.Click
Dim connstring As String
connstring = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & mapp& "\Objekt.mdb;"
fråga = "SELECT Kunder.kund FROM Kunder;"
Using conn As New OleDbConnection(connstring)
Dim cmd As New OleDbCommand(fråga, conn)
conn.Open()
Dim reader As OleDbDataReader = cmd.ExecuteReader()
While reader.Read
companies.Items.Add(reader(0).ToString())
End While
reader.Close()
End Using
End Sub
Sv:Koppla upp en Combobox.Items till en Accesstabell