Hej! Verkar knepigt det här hittar ingenting om att jämföra två Listbox1 med Listbox2 med varan och rensa bort dubbletter kanske inte går i VB.net / vb 2010 men i vb6 funkar fint. Fick till det hurra! Perfekt, man skall inte ge sig. Extra tack för att du postar svaret också vilket hjälper andra framöver.Tag bort mellan två Listboxar
Jag ska rensa bort Namn i listbox1 när samma namn finns i listbox2 men får inte till det någon som kan hjälpa mig.
Försökt med detta men får fel "Message=Operatorn = är inte definierad för typ DataRowView och typ DataRowView."
Har fyllt båda listboxarna men namn sen kör jag detta.
Dim A As Long, B As Long, i As Long, j As Long
A = ListBox2.Items.Count - 1
B = ListBox1.Items.Count - 1
For i = 0 To A
For j = 0 To B
If ListBox2.Items(i) = ListBox1.Items(j) Then ListBox1.Items.Remove(j)
Next j
Next i
TobbeSv: Tag bort mellan två Listboxar
Har testat massa olika exempel som finns där man kan rensa bort dubbletter i samma listbox.
Jag söker/testar vidare eller så tänker jag fel.
Det jag är ute efter är att från en tabell i en access databas plocka ut alla namn och från en annan tabell i samma databas plocka ut namn från ett datum sen ska alla dubbletter inte visas i en listbox eller listview spelar ingen roll, kan gå med en sql sats men får inte till den kan bero på att jag inte har den kunskapen som behövs när det gäller att söka i två tabeller till ett resultat men kula att hålla på i alla fall lär sig alltid någonting hela tiden.
TobbeSv:Tag bort mellan två Listboxar
Dim items = From li In ListBox1.Items Where ListBox2.Items.Contains(li)
For Each item In items.ToList
ListBox1.Items.Remove(item)
Next
Tobbe
Sv: Tag bort mellan två Listboxar