Jag försöker att från en VB-asmx anropa procedurer i Oracle. Om du kör en sida i asp.net skall du inte använda ADO, utan ado.net. Prova att deklarera din Connection som OleDbConnection objekt och se om det fungerar bättre.. Ska testa det imorgon bitti.Okompilerad ASMX igen... (problem 2)
Bygger i visual-studio.
Allt "kompilerar" korrekt, inge felrader.
Men när jag lägger upp det på webservern blir det inge bra.
Har följande kod
Dim dbConn As New ADODB.Connection
ADODB.dll ligger i min bin-katalog.
(innan jag la dit den protesterade givetvis visual-studio, men efter det ser allt ok ut).
När jag nu anropar asmx-filen i en webbrowser på servern får jag detta
Compiler Error Message: BC30002: Type 'ADODB.Connection' is not defined. (rad 559)
Line 557: Public Function f_UpdateWO(ByVal sWS_User As String, ByVal sWS_PWD As String, ByVal lWO_NO As Long, ByVal sWORK_MASTER As String, ByVal sPLAN_S_DATE As String, ByVal sPLAN_F_DATE As String, ByVal sREAL_S_DATE As String, ByVal sREAL_F_DATE As String, ByVal sSTATE_EVENT As String, ByVal sNOTES As String, ByVal sVENDOR_ID As String, ByVal sPERF_ACTION_ADD As String, ByVal sUSER_ID As String, ByVal sPARAMETERS As String, ByVal sDateEvent As String) As String
Line 558: Dim s As String, sOBJID As String, sOBJVERSION As String, sRet As String
Line 559: Dim dbConn As New ADODB.Connection
Line 560: Dim rs As New ADODB.Recordset
Line 561: Dim CPw2 As New ADODB.Command
Räcker tydligen inte att lägga adodb.dll i binkatalogen.
VisualStudio slutade klaga när jag la dit filen, men webservern tycker inte om det.
Idéer ??Sv: Okompilerad ASMX igen... (problem 2)
Dim conn As New System.Data.OleDb.OleDbConnectionSv:Okompilerad ASMX igen... (problem 2)
Inte för att jag misstror din idé om orsaken, men jag kan se viss likhet med den andra tråden jag har om liknande problem.
Dvs att visual studio anser att allt är korrekt, men det funkar inte i drift.
Dvs om man bygger en dll tar man ju in referensen på två ställen.
Först som en inlänkad referens, sedan som import.
Hur gör man detta i en okompilerad asmx?
Räcker det med att lägga det i samma katalog (bin), eller måste man anger referensen på ngt annat sätt också?
/ M