Hur öppnar jag ett formulär från ett annat formulär i VB.Net testa detta: Hur stänger jag sedan det ursprungliga formuläret och har form2 öppet !!! Hej, Form2.DefInstance.Show() Ok, nu fattar jag hur du menar :) Om jag hade varit i dig så skulle jag låta ditt huvudfönster vara startformuläret, och innan det visas (typ i New-metoden) så anropar du ditt logg-in fönster. du kan ju alltid gömma första formuläret.....inte för att det är det bästa sättet men det går.VB.Net nyböjare......
Säg att mitt startup prodject formulär heter.....
Loggin.Vb och där har jag en knapp som ska öppna
MainForm.Vb hur gör jag det ?
Det går ju inte skriva
Mainform.show()
Eller
Mainform.Open()
Snälla hjälp mig !
/Tobbster Sv: VB.Net nyböjare......
Dim frm As New Mainform()
frm.Show()
eller
frm.ShowDialog()Sv: VB.Net nyböjare......
Om jag efter.
dim frm as new form2
form2.show()
anropar
me.close()
så stängs båda fomulären .......
Det jag vill göra är att första formuläret är ett loggin formulär !!!
Om användaren som skriver in användarnamn och lösen finns i databasen vill jag att main formet ska öppnas och loggin formuläret stängas !!!!!
Nu vet du vad jag ska använda det till !!!!Sv: VB.Net nyböjare......
Om du har ett objekt (formulär1) som instansierar ett annat (formulär2) och sedan tar bort det första som kommer garbagecollectorn att ta bort det andra också (eftersom det inte har något root-object längre).
Men samma sak händer väl i vb6? inte sant?
Om du har ett formulär som drar igång ytterligare ett (ej modal) och sedan stänger det första så försvinner väl även det andra?
Eller fattade jag frågan fel?
/MartinSv: VB.Net nyböjare......
Form1.DefInstance.Hide()
så kan du juh alltid skriva... då göms form1 och form2 visasSv: VB.Net nyböjare......
/MartinSv: VB.Net nyböjare......
Loggin.Hide()
Mainform.Show()
när du sedan avslutar programmet så får du se till att stänga formuläret.