Jag har hittat en del exempel om hur man skriver program för "name space extension" i MFC, men går det att göra i VB/VB.NET, och i så fall hur? hur menar du med namespace extension ?? att du lägger till saker i et redan befintligt namespace eller ?? Nej, name space extension är en teknik för att t.ex kunna lägga till egna enheter i "Den här datorn". Om man sedan går in på den enheten ska man kunna specificera sina egna menyer och verktygsfält Visst går det, men jag skulle inte säga att det är det bästa språket för uppgiften. Du måste börja med att definiera alla COM gränssnitt som är inblandade (IShellFolder m.fl.). Någonstans där jag kan läsa lite mer ingående om det, eller något enklare exempel. Jag har inte hittat så mycket om det. Bästa boken i ämnet är Adam Nathans ".NET and COM: The Complete Interoperability Guide"name space extension i VB
Sv: name space extension i VB
MSSv: name space extension i VB
http://www.samspublishing.com/catalog/product.asp?product_id={047DD3F0-819A-4429-B644-00841D710035}
Sen bör du ta en titt på ShellCmd exemplet som följer med .NET SDKn också. Finns visserligen bara i C#, men principen är densamma. Det bör ge dig en aning om vad som krävs. Titta i katalogen FrameworkSDK\Samples\Technologies\Interop\Applications\ShellCmd
MS