Hej ADO 2.5 eller ADO.NET?? Det finns en beta provider för Oracle också. Det ska vara ADO.NET När jag använder MSDAORA providerna får jag detta exception när jag gör Open på connectionobjektet:VB.NET och ADO mot Oracle DB Stored Procedure
Det är svårt att hitta rätt information. Det är så nytt att även Oracle inte tillhandahåller speciellt mycket info än.
Är det någon som har ett VB.NET exempel på hur man anropar en Oracle Stored Procedure via ADO? Stored procedure ska returnera ett resultat innehållande flera rader och inte bara ett enstaka värde.
TomasSv: VB.NET och ADO mot Oracle DB Stored Procedure
i ADO.NET skall du använda dig av OLE DB Data Adaptern, ett Data Set och ett OLE DB Command object.
Bygg OLE DB Command objectet med rätt information för vilken proc, lägg till paramtrar. Skapa en data adapter, skicka med command objektet till adaptern. Använd sedan data adapterns "Fill" metod för att fylla datasetet med resultatet från command objeketet/procen
I ADO 2.5 gör du på samma sätt som för en MS SQL server, använder dig av command objectet, skickar in det i en rs.open och voila ... Sv: VB.NET och ADO mot Oracle DB Stored Procedure
Sv: VB.NET och ADO mot Oracle DB Stored Procedure
Jag hittade till slut ett exempel här:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q308072
Men det fungerar inte. Jag använder SYS användaren som har alla rättigheter. Varken Microsofts provider eller Oracles provider fungerar. Typ såhär:
Dim cnOra As New OleDbConnection("Provider=MSDAORA;Data Source=tnetdb;user id=sys;password=change_on_install;Persist Security info=False;")
'Dim cnOra As New OleDbConnection("Provider=OraOLEDB.Oracle;User ID=sys;password=change_on_install;Data Source=TNETDB;Persist Security info=False;")
Att få någon support från Oracle är lönlöst. Dom supportar inte providern för .NET än.
Har du något exempel som fungerar för dig?
/TomasSv: VB.NET och ADO mot Oracle DB Stored Procedure
System.Data.OleDb.OleDbException:"Oracle error occurred, but error message could not be retrieved from Oracle."
När jag använder Oracles provider får jag detta exception när jag gör Fill på datasetet via oledbadaptern:
System.Data.OleDb.OleDbException:"ORA-06550: line 1, column 28:
PLS-00201: identifier 'SSN' must be declared
ORA-06550: line 1, column 7:
PL/SQL: Statement ignored"