Jag vill i en datagrid kunna visa relaterade kolumner från olika tabeller i ett dataset. Det kan bli en del pyssell. Är det en System.Web.UI.WebControls.DataGrid vi pratar om? Hej!En dataview till flera tables?
Hur gör man det om man har en adapter för varje tabell vilket man måsta ha för att wizarden skall kunna genera kommandon för att skriva i databasen?Sv: En dataview till flera tables?
Om du inte vill ändra dataåtkomsten så kan du skapa en TemplateColumn. I den kan du skriva i kolumnen med hjälp av en egen funktion (som t ex kollar upp i ett annat dataset vad som skall visas).
Andra alternativet är att ta hand om uppdateringen av databasen själv med lagrade procedurer, då kan du joina tabeller fritt. Kräver dock en del kodande det också.
/TommySv: En dataview till flera tables?
Nope det var widows.forms-datagriden jag menade, skulle u förstås ha skrivit det.
Har insett att det inte går att lösa det på ett snyggt sätt.
Jag kom fram till att jag istället skall generera en adapter med wizarden som joinar ihop de olika tabellerna och använda den endast för presentation eftersom en sådan ej kan skriva. För att sedan skriv kommer jag att använda separata adaptrar kopplade till respektive tabell.
Eller finns det nåt bättre förslag?
Tack i alla fall