Jag sitter och lurar på en grej jag skulle vilja dela med mig av: Det finns en tråd som jag var med och diskuterade i för några månader sedan där två lösningar presenterades. Min (lite klumpigare) som baserades på slumpning och sedan en tjusig algoritm baserad på cykliska permutationer. Jag är ganska säker på att det är precis vad du söker... den här kanske [problem med slumpning] Ah, DÄR kan man se ID:t :-) Suveränt! Den med permutationer var inte så lätt att hänga med i :) Inte helt enkelt, du får köpa dig en bok i diskret matematik eller kombinatorik som jag tror att det också kallas, om du vill förstå det misstänker jag. Själv pluggade jag det för snart 10 år sedan men det har lämnat minnet till förmån för andra viktigare saker så jag förstod inte heller algorimten...Alternativt sök på Internet efter "cyckliska permutationer" så hittar du nog en massa. OM du vill förstå algoritmen vill säga...ibland kan man ju bara acceptera att det fungerar och köra på också :-)Knepig uppgift att lösa
Skriv en kod som räknar ut ett spelschema för godtyckligt antal 'lag'.
Alla lag ska möta varandra en gång,alla ska spela varje omgång (vid jämnt antal lag) alla ska spela lika många hemma och bortamatcher, i de fall det är möjligt (vid ojämnt antal lag).
Jag skrev en en kod för det som slumpade fram motståndare till varje lag. Det fungerar bra fram upp till ca 30 lag i serien, sedan klarar programmet inte att få ihop matcherna så att alla får spela varje omgång.
Någon som fattar vad jag är ute efter???Sv: Knepig uppgift att lösa
Jag hittar den tråden i sökningen men kan inte hitta det ID-nummer som man ska använda för att skapa en länk i detta meddelande till tråden. Jag sökte hur som helst på ordet "turnering" i forumet. Du hittar sedan tråden under asp.net-forumet, leta efter mitt namn "hultan" så hittar du säkert tråden.
Kanske kan någon annan informera mig om hur man hittar ID:t på en tråd?Sv: Knepig uppgift att lösa
Jag brukar ta id:et ur urlen...Sv: Knepig uppgift att lösa
Det var precis den tråden jag syftade på...TackSv: Knepig uppgift att lösa
Sv: Knepig uppgift att lösa