Hej! BindingContext är inte statisk. Utan en publik egenskap ärvd från containercontrol klassen. Nu måste det ha blivit något missförstånd, jag har väl inte påstått att bc är statisk? nej ... eftersom den inte är "static" dvs den delas inte mellan instanserna i appdomainen ... jo.. jag gjorde ett test. man får verkligen tilbax samma instans av currencymanager från olika instanser av bindingcontext.BindingContext
Jag är just nu gasnka vilse i träsket kring BindingContexts, så rätt mig om jag har fel.
Jag har läst att en form(windows) alltid har minst en BindingContext.
Denna tillhandahåller Currency- och property-managers åt sina databundna kontroller.
Får jag samma instans av en CurrencyManager om jag "frågar" efter den i två olika formar?
Vad är det som skapar mina CurrencyManagers och när? Sv: BindingContext
Dvs du får en unik instans av den per instans av ett forumulär.
Vad gäller skapar propertymanagers och Currencymangers vet jag inte ritktigt om du hängt med vad BindingContext igentligen är och gör..
kolla på:
ms-help://MS.VSCC/MS.MSDNVS/cpref/html/frlrfsystemwindowsformsbindingcontextclasstopic.htmSv: BindingContext
Och vi är överens om att varje form har sin unika bc (till coh med varje kontrol). Men frågan kvarstår om CurrecyManagers.
För att förenkla lite så undrar jag om form1.BindingContext(myDataSource) och form2.BindingContext(myDataSource) returnerar samma instans av CurrencyManager?Sv: BindingContext
Sv: BindingContext
Vilket verkar rimligt om cm skall ha någon funktion över huvudtaget som tex. att hantera vald post osv. Visserligen går det ju att skapa nya instanser av cm om man vill ha flera positioner.
Sen huruvida bc-klassen i sig har delade medlemmar för att sköta detta är ju en annan sak vilket den förmodligen har, eller hur?
Eller har du (eller nån annan) någon annan förklaring?
(intressat diskussion, menade inte att låta stöddig förut om det kanske verkade så)