Hej HejUngersk Notation - Prefix samt dokumentation
Jag är på jakt efter en komplett lista på Ungersk Notation - Prefix, dvs btn för Button, txt för TextBox osv. Har hittat en del på nätet men skulle vilja ha en komplett (eller nästan komplett) lista på dessa prefix för .net.
Vidare letar jag efter info om hur man ska dokumentera .net-projekt. Förslag, tips osv. Vill försöka hålla en någorlunda enhetlig dokumentation.
Alla tips är välkomna.
/Janne Sv: Ungersk Notation - Prefix samt dokumentation
Jag bifogar en länk med naming guidelines som finns i MSDN. Har vid fler tillfällen läst att MS inte längre rekommenderar ungersk notation alls, men hittade inget av det på länken nedan. Personligen drar jag ned på användandet av dessa prefix, t ex använder jag fortfarande txt, btn o s v för kontroller, men aldrig för datatyper (t ex skriver jag inte längre strName, intAge o s v). Att jag fortfarande använder det för kontroller beror på att det ofta blir så många kontroller på ett formulär (speciellt i .Net där varenda liten listviewkolumn o s v blir en egen typ) , medans antalet variabler i en funktion oftast hålls nere på rimliga nivåer.
Jag har själv funderingar kring naming conventions nu när jag börjat med C# och för första gången på 5-6 år programmerar case-sensitive. Mina funderingar hänger ihop med hur man lämpligen ska utnyttja det faktum att "user" och "User" inte är samma sak. I och med att jag inte längre har prefix "cls" eller "c" på klasser så har man ju ofta en publik property som heter likadant som typen :
Public Property User As User
...och ofta heter argumenten till en funktion likadant som typen man skickar in. Ta tex en kontruktor till en klass User som tar ett annat User-objekt som argument, då kan det bli så här :
public User(User User) { } ' C#-kod
Helt klart är att jag inte hittat en naming convention som jag känner mig bekväm med i .Net ännu, men det kommer väl...
Mycket svammel blev det men jag hoppas att länken ger dig något iallafall :-)
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpgenref/html/cpconnamingguidelines.asp
/Per Hultqvist