Funderar på att köpa VB.net. Jag har ett omfattande program skrivet i vb6pro men undrar om ni där ute har fått några problem vid uppgraderingen till vb.net, det borde ju inte vara det men jag vill höra med er ändå. Av erfarenhet är konverteringsmotorn bara i steg 1. Dvs, den är inte såpass intelligent att kunna fixa allting. Men en sak är säker, ju bättre du är på att ha deklarerat alla dina variabler genom att använda OPTION EXPLICIT ökar dina chanser avsevärt. Här finns lite information om uppgradering och vad man ska tänka på :Är det problem fritt att fortsätta utveckla ett program som
/Mvh Daniel OlssonSv: Är det problem fritt att fortsätta utveckla ett program som
Ett annat är att default egenskaper som exempelvis text1 = "kalle, istället för text1.text = "kalle" ställer också till det då default inte är samma i vb.net
I övrigt, tuta å kör - du har inget att förlora och allt att vinna.
/PelleSv: Är det problem fritt att fortsätta utveckla ett program
http://msdn.microsoft.com/vbasic/techinfo/articles/upgrade/default.asp
Tänk på att många tredjeparts-produkter (ActiveX-kontroller, rapportverktyg m m) kanske inte fungerar i .Net. Använder du alltså tredjepartskontroller väldigt mycket i ditt system så kan du få stora problem. Då handlar det inte längre om en liten konvertering utan en total omskrivning av delar av ditt GUI...Detta gäller ofta även om det finns en .Net-version av komponenten, eftersom många leverantörer passade på att skriva om kontrollerna helt och ändra namn på properties, funktioner m m för att bättre passa in i ramverkets namnstandard (antar jag) eller helt enkelt för att städa upp lite.
Min erfarenhet är att det är mer jobb än man tror att göra en uppgradering, men det är jäkligt kul när man väl är klar, så jag vill inte avråda dig på något sätt att uppgradera. Bara förvarna om att det kan bli en del problem...
Lycka till.../Per Hultqvist