hej hej... Mykcet har gjorts om, men om du programmerat lite i VB så kommer du känna igen dig. Du har inget att förlora på att installera .Net Hej Rasmus, Jo jag har hållt på med VB 6 ett bra tag så jag funderar om det va värt och det verkar det ju va. Hej hej igen... Hej Men men men... SDKn kräver nån NT baserad Windows variant (alltså NT4, 2000, XP, .NET Server) med någon hyggligt ny IE version. Programmen du skriver fungerar även på Windows 98 och ME. Hej... SvenPon! > istället för att babbla om gammla goda tider... HuuaBuua....NET
Skulle bara vilja veta från er som hålller på med VB.NET och och kört VB 6 om det är stor skillnad?
Vad har dom egentligen gjort som skulle vara så revilisionerande (kass stavning =)) ?
Är det lätt att komma igång och så? eller ska man behöva börja om från början?
Ha de gött i JuL // RasmusSv: .NET
/PelleSv: .NET
Håller med Pelle, tveka inte att ta steget till .Net, det är en långt mycket bättre, kraftfullare och säkrare utvecklingsmiljö att jobba med.
Vad som är revolutionerande är väl många saker :
* VB har äntligen fått arv, delegates. Viktigt ur OO synpunkt
* Ett kraftfullt klassbibliotek (som delas av alla .Net-språk!)
* Bättre säkerhet på alla plan.
* Enklare installationer (inget mer strul med COM-registreringar, thank god!)
* Har du väl lärt dig klassbiblioteket och ramverket så tar det inte en vecka att börja jobba i C#, J# eller annat .Net-språk.
* Standardiserad plattform = Plattformsoberoende (är väl inte klart ännu för linux m fl plattformer, men det kommer)
* Bättre stöd för XML och webservices.
* Definitivt roligare att programmera ASP.Net än Webclasses i VB6 :-)
...men det viktigaste av allt är att det är ROLIGARE!!!!! :-)
/Per HultqvistSv: .NET
Ska testa lite och se vad jag tycker, tack för svaren =)
Go' JuL // R-musSv: .NET
Kom att tänka på en sak. Man behöver väl inte kör XP eller nån annan windows version senare än 98:2 för att kunna använda VB.NET?
Idag köpta jag och min bror en JuLGrAn // R-musSv: .NET
Allt det Hultan är så entusiastisk för har funnits i Delphi mfl senaste 6 åren
Det mesta har MS "stulit" när dom värvade över Borland förrädarna.
Som tur är har Borland rest sig igen så att sunda och genomarbetade
utvecklingsverktyg kommer oss tillhanda.
/SvenSv: .NET
jaha de låter ju bra men kan du eller nån annan snällt svara på min fråga istället för att babbla om gammla goda tider...
"Somliga har svårt att släppa..." // R-musSv: .NET
MSSv: .NET
SvenPon:
Hmmm. Jag undrar verkligen om man kan skriva en kraftfull webapplikation eller webservice i Delphi lika "lätt" som i .NET???
(Lägg märke till julrimmet) :-)
//fredda
PS. Jag måste börja titta på Delphi. Är nyfiken.Sv: .NET
Lägg av med det där tramset om att MS har "stulit" från Delphi, för Delphi har knappast varit först med någonting, utan har i sin tur stulit (för att använda din terminologi!) dessa tekniker från andra språk...är sååå trött på sådant bull...
Jag skulle tro att i stort sett alla större språk-features (såsom klasser, arv, funktionspekare/delegates, ...) dyker upp i akademiska forum först och debatteras fram och tillbaka innan de introduceras i större standardiserade språk.
Trots att VB inte haft arv och andra features så har en stor majoritet valt att jobba med VB i st för Delphi. Det faktum borde ändå leda dig och andra Delphi-fantaster till en viss ödmjukhet, men tydligen icke...
Hur som helst, frågan gällde varför man skulle byta från VB till VB.Net. Frågan gällde inte om man skulle välja Delphi eller .Net....
Ta en titt på följande länk så kanske du får en annan bild än att Delphi är både hönan och ägget (och tuppen)...
http://www.levenez.com/lang/history.html#04
/Per HultqvistSv: .NET
Jo min unge man historia är viktigt,Borlands C++ och Delphi
med sitt TurboPascal är gedigna fungerande föregångar till
det som MS nu försöker lura på folk som något revulutionerande nytt.
Lycka till, men problem kommer Ni att få. "sanna mina ord sa krösaMaja"
/Sven ;-) håll grytan kokande.Sv: .NET
Ja men hade jag viljat veta historien och annat revisionerade om delfi och borland hade jag frågat det och inte gjort ett inlägg med frågan om nåt helt annat.
Jäjä go jul på dig i alla fall // R-mus