Tjena, Hej, nu spånar jag lite... Hej, Hmm, men när man sparar en fil, läggs sökvägen i någon global variabel då lr? Läs gärna svaren... Ta reda på om man sparat en fil
Om man sparar en fil med hjälp av SaveFileDialog, kan man då vid ett senare tillfälle ta reda på om man sparat filen och komma åt filnamnet och sökvägen där filen sparats?
När jag har en spara-funktion vill jag nämligen göra en "spara som" om filen inte är sparad, men annars ska den bara spara filen där den ligger (och ingen dialogruta ska komma upp).Sv: Ta reda på om man sparat en fil
Du ska spara en fil:
1. du kollar om filen finns på den plats du väljer.
2. Om filen inte finns så kallar du på spara som
3. om den finns så spara bara.
om du senare skall spara om filen så får du kolla igen om den finns osv.
verkade detta vettigt?Sv: Ta reda på om man sparat en fil
För att kunna "spara som" eller "spara" måste du i vilket fall känna till sökväg och
filnamn. Använd dem, kör dir och utifrån resultatet så vet du vad du ska göra.
/EmmaSv: Ta reda på om man sparat en fil
Om filen finns kanske man inte alls vill spara, då kanske man skriver över en gammal fil!Sv: Ta reda på om man sparat en fil
Beroende på vad dir(sokvag) ger för svar så vet du om du ska använda spara eller
spara som.
Om inte: Hämta sökvägen som användaren vill ha och filnamnet, skicka in dem som
inparameter till dir, som kontrollerar om filen finns. Om den gör det, spara annars välj
spara som.
Annars kan du alltid välja att fråga användaren om en befintlig fil ska skrivas över.
/Emma