Jag har precis börjat plugga dotnet, och sitter och labbar lite med vb.net >Jag har hämtat ut data från en SQL Server-databas via ett Data.DataSet och sedan konverterat datat till en XML-sträng. Nu vill jag visa det i en grid, listbox eller något annat. Hur gör man lämpligast då? Jag har sett kodexempel på att vissa gör så, alltså har sina publika metoder för att returnera data mellan olika skikt i form av datatypen DataSet. Är det bra att göra så? Det känns lite "klumpigt" jämfört med att returnera en sträng. Vad är fördelarna/nackdelarna med att använda DataSetet som returtyp? Fördelen är väl att man slipper bry dig. Det går utmärkt att ha dataset som returtyp även i t ex webservices. I webservices skickas informationen som ett xml-dokument. Datasetet blir då mao serialiserat till xml utan att du behöver koda något.Visa data från xml-sträng
Jag har hämtat ut data från en SQL Server-databas via ett Data.DataSet och sedan konverterat datat till en XML-sträng. Nu vill jag visa det i en grid, listbox eller något annat. Hur gör man lämpligast då?
Om jag tar en grid som exempel, i VB6 brukar jag loopa igenom alla celler och fylla i dem med data från ett recordset, finns något enkelt sätt att göra på liknande vis med en XML-sträng? Eller är det bättre att använda Data.DataSet och loopa igenom det istället för att använda XML? Saken är den att jag helst använder XML eftersom mina functions som returnerar data är av typen sträng
mvh
Henrik Sv: Visa data från xml-sträng
Enklast är om du skippar steget med att konvertera till en sträng, och använder ditt Dataset direkt som datakälla för DataGriden.
MSSv: Visa data från xml-sträng
Sv: Visa data från xml-sträng
Dessutom får du bättre koll på datatyperna som skickas fram och tillbaks, testa typade dataset (även om de kostar lite prestanda).
Enklast är bäst.
/Tommy