Hej! Om du vill ha datetimepickern som readonly så kanske du lika bra kan använda en textbox med datum och tid i? Provade lite: Nej! Har tittat lite och det verkar inte gå att ändra den färgen eftersom den sätts i kontrollpanelen (kanske går men jag vet inte hur.. :-)). Åter nej, det blir inte en hållbar lösning då readonly-"statet" kan komma att ändras av en mängd olika händelse vilket resulterar i ett träsk av ful kod.DateTimePicker.Readonly?
Jag vill ha min "DateTimePicker" som "Readonly". HUr gör jag det?
Sätter man enabled till false så blir texten (datumet) i grå font.
Jag vill ju att bakgrunden ska bli "enabled=false-grå" men font-color svart.
Några tips?Sv: DateTimePicker.Readonly?
Private Sub Form1_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
TextBox1.Text = System.DateTime.Now
TextBox1.BackColor = System.Drawing.Color.LightGray '"disablad" look
End Sub
Private Sub TextBox1_TextChanged(ByVal sender As Object, ByVal e As _ System.EventArgs) Handles TextBox1.TextChanged
TextBox1.Text = System.DateTime.Now 'Ifall någon försöker ändra
End SubSv: DateTimePicker.Readonly?
Det är bara ibland jag vill ha den som readonly och någon textbox vill jag inte använda. Hade en textbox ovanpå pickern förut som jag växlade emellan. Det var inte hållbars för det blev en myriad av specialfall.
Nåon som har något annat förslag/tips?Sv: DateTimePicker.Readonly?
Annars kan du ju göra som du gjorde med textboxen fast lägga över en label med rätt bakgrundsfärg när du disablar datetimepickern?Sv: DateTimePicker.Readonly?
Fick en idé dock, ska prova att ärva från pickern o mickla lite, kanske överlagra paint eller nåt.