Hejsan Det beror ju naturligtvis också på vad du ska validera men om vi kör med att du ska validera ett en sträng i en textbox. Då finns det ett bra event att använda. Om du använder vs så är det enkelt att skapa det. Det heter Validating.Validering i VB
Jag undrar om någon förstår hur man använder validering i VB.net. Har försökt förstå det men inte lyckats rikitgt, har bara stött på rätt så avancerade exempel då jag har haft svårt att följa koden.
Är det någon som vet hur man validerar i VB.net och kan visa ett exempel på när man kollar typ två textrutor att de är ifyllda. Om någon kan göra ett sådant enkelt exempel eller vet var kod att ladda ner finns, eller någon sida som beskriver det bra, så hade jag blivit jätteglad.
AndersSv: Validering i VB
I detta event finns en parameter som heter e och den är användbar.
I följande exempel vill jag att användaren anger personnummer med 12 siffror;
191202291212.
if txtPersonnummer.text.trim.length = 12 then
'' Mera valideringar
if IsNumeric(txtPersonnummer.text.trim) then
'' Det ser bra ut. Bara siffror!
else
'' Fel
e.cancel = true
lblFel.Text = "Personnummer anges med siffror, PUCKO!"
end if
else
'' FEL!
e.cancel = true
lblFel.text = "Felaktigt personnummer"
end if
Fördelen med cancel = true är att exekveringen avbryts och programmet återvänder till den textbox som validerades utan att innehåller ändras.
Just vad gäller validering så finns det en hel del intressant att titta på. T ex sk. RegularExpressions, som du kanske känner till. Det finns ett helt bibliotek för just dessa. Du kan säkert hitta på valideringar själv, som att räkna ut ett personnummer eller om mönstret stämmer för ett korrekt datum.
Lycka till
//Mikael.NET