Hej! Jag har ett problem, där mitt MDI-fönster inte kan stängas då jag har öppnat ett visst fönster och stängt det på ett speciellt fönster.Kan inte stänga/avsluta MDI-formulär
Inifrån mitt MDI-fönster, frmATHEV, öppnar jag ett formulär, som heter frmSB, enligt:
If Not IsNothing(objAktuelltForm) Then
objAktuelltForm.Close()
objAktuelltForm = Nothing
End If
objfrmSB = New frmSB()
objAktuelltForm = objfrmSB
objfrmSB.Show()
IF-satsen är till för att, enligt en lösning på ett tidigare inlägg[Döda gamla formulär], kunna se till så att jag bara ett fönster öppet inuti MDI-fönstret åt gången; allt som börjar på obj är publika objekt som ligger i frmATHEV.
'**********************************
Inifrån frmSB, öppnar jag sedan ett modalt fönster enligt:
Dim objfrmVisaBand As frmVisaBand (ligger ej publikt deklarerad i frmATHEV, utan lokalt i den händelse som kör följande kod)
objfrmVisaBand = New frmVisaBand(BandID_LT0(strBandID))
objfrmVisaBand.cmdAndra.Text = gLblFrmAF
objfrmVisaBand.ShowDialog()
'**********************************
På formuläret finns det sedan två knappar, en "Fortsätt" som bara stänger formuläret enligt:
Me.Close()
Den andra knappen ("Sök") stänger frmVisaBand samt frmSB och öppnar istället frmSF och sätter ett värde enligt:
If Not IsNothing(ATHEV.frmATHEV.DefInstance.objAktuelltForm) Then
ATHEV.frmATHEV.DefInstance.objAktuelltForm.Close()
ATHEV.frmATHEV.DefInstance.objAktuelltForm = Nothing
End If
ATHEV.frmATHEV.DefInstance.objfrmSF = New frmSF()
ATHEV.frmATHEV.DefInstance.objAktuelltForm = ATHEV.frmATHEV.DefInstance.objfrmSF
ATHEV.frmATHEV.DefInstance.objfrmSF.cboSok_Band.Text = BandID_TB0(strBandID)
ATHEV.frmATHEV.DefInstance.objfrmSF.Show()
Problemet är att när jag stänger frmVisaBand genom Sök-knappen så kan jag inte stänga frmATHEV på något sätt, varken genom under emnyalternativet Avsluta eller genom kryssrutan längst upp till höger. Däremot går formuläret alldeles utmärkt att stänga om jag trycker på Fortsätt-knappen, så att frmVisaBand bara stängs och frmSB fortfarande visas.
Någon som ser eller kan ana sig till vad det är för fel?
/Thore